torsdag, juni 14, 2012

Rensa i röran....

har fastnat på min hjärna, och förföljt mej hela dagen!
Så i bara förbifarten (när jag vek tvätt)
 plockade jag bort 10 saker som är urväxta eller uppnötta.
Skulle jag plocka bort 10 saker varje dag så borde vi få det ganska lättstädat till slut... ;)

Vi brukar inte ha på TV nu på sommaren men igårkväll stod den på
och då jag skulle gå och lägga mej började programmet
Extrema samlare, eller vad det heter...
I normala fall tittar jag inte på det för att jag tycker det är för "extremt".
Men igår fastnade jag i det
och det handlade om 2 kvinnor på olika håll.
Gemensamt var väl att deras barn och barnbarn aldrig kom på besök
(de rymdes väl inte in?!)
Den ena stal av sina barn och syskon och till och med i affären
eftersom hon hade ett sånt behov av att äga saker.
Hon tog dock tag i saken och städade upp och slängde
och man blev glad av hennes iver.
Hon sa att hennes önskan var att få umgås med sin familj,
det betydde mer än alla saker.

Den andra en gammal skrynklig torr gumma hade hela huset fullt
från golv till tak och det gick bara en smal gång genom huset.
Hennes man sov i bilen eftersom han inte rymdes att sova i huset
(och hade sovit 1 år i bilen)
och själv låg hon ihop kurad på 45*120 .
Tänk om allt skulle ha rasat ner hon skulle ju aldrig ha tagit sej ut...
Det enda städteamet och psykologerna lyckades åstadkomma på en hel vecka
(med tvång till slut)
var att röja ur 1 rum så att dom kunde köpa och ställa in en dubbelsäng.
Hennes dotter försökte fråga om hon inte tyckte att det var fint,
nu kunde hon ju se fönstret och beundra utsikten.
Men jag tror inte gumman såg varken fönster eller utsikt hon var så
krossad över alla saker hon gått miste om.
Som dessutom var fulla med möss skit i de saker som stått längst in i vråna.
Hon hade ju samlat i 38 år...
på allt tomma kartonger och ja allt!

Man får kräk känslor! Hur kan man vara så totalt beroende av alla dessa
materiella döda ting, att maken måste sova i bilen för att allt skräp ska rymmas in???

Usch, jag har mått dåligt hela dagen bara jag tänkt på kärringen....

2 kommentarer:

  1. Ja-a du....än har vi lång väg dit ;)Usch då! Känns som jag ska behöv städ....Känner som dig!

    SvaraRadera
  2. Ja man borde ha bandat in avsnittet, åtminnstone fick man städhumör av att se det :)

    SvaraRadera