lördag, december 26, 2020

Idag har vi haft sovmorgon...


mumin mamman och jag och avnjutit frukost i lugn o ro😍
December bjöd pÄ psykisk stress och kommande förÀndringar,
normalt klarar man sÄnt hur enkelt som helst.
Men hela Äret har varit smÄ kaos sÄ stressen tar
hÄrdare pÄ en dÄ man inte riktigt hinner hÀmta andan mellan allt
som sker!
Den 23:e vaknade jag i vĂ€rk och huvudvĂ€rk, 
jag borde ha ringt massören för lÀnge sen...
Jag utrÀttade nÄgra av mina mÄsten men hade tÀnkt
göra lite julgodis till uppsittarkvÀllen.
Men insÄg att det funkar lika bra med köpt chips o salta kex o ostar osv...
Dessutom hade dottern med hemgjort godis 💖
Nu blev det inte riktigt som i sagorna, allt Ă€r klart och 
det lyser tÀnda ljus och Àr sÄ juligt mysigt som det bara kan bli...
Nej dÄ, nÀr mamma och ungdomarna anlÀnde lÄg jag pÄ spikmattan
och mamma tyckte jag sÄg blek ut.
Jag mÄdde skit o ville helst spy, jag sa ge mej nÄgra minuter...
Jag tog en dusch och vÀrktabletterna började lÀtta upp en del smÀrta...
Vi hjĂ€lptes Ă„t att duka fram skinkan och smörgĂ„sar och 
naturligtvis en massa gott framför Tv och uppsittare bingo.
Jag tittade mej omkring och insÄg att jag glömt ta fram jultavlorna,
Àven tomtarna ligger Ànnu nerpackade i lÄdorna.
Jag tittade pÄ mamma och min familj i vÄr stora hörnsoffa och tÀnkte:
Detta Ă€r julen 💖  Familjen 💖
Trots det sov jag bara 1,5 timme pĂ„ natten och kĂ€nde mej som en 
enda stor rishög dĂ„ jag anlĂ€nde till jobbet pĂ„ julaftons morgon 😟
Efter jobbet Ă„kte jag hem och tog nĂ„gra vĂ€rktabletter 
och somnade pÄ spikmattan en liten stund.
Sen steg jag upp, tog en dusch och....
upplevde en av mina bĂ€ttre julaftonskvĂ€llar nĂ„gonsin 💖
Den var fylld av sÄ mycket skratt och kÀrlek att det vÀrmde
hela min kropp 💗
Och nÀr jag stod utomhus kl 22 pÄ kvÀllen snöade det.
Jag blickade uppÄt mot himlen och snön som föll och
pappa kÀndes sÄ otroligt nÀrvarande i just den stunden.
Han log.... log över att julen alltid Àr full av magi,
log över alla vÄra skratt, log över all vÄr kÀrlek,
log över att vi alltid hittar lösningar Àven i en pandemi.
Log över att vi hittade annorlunda sÀtt denna jul.
Och nÀr jag tidigt pÄ juldagsmorgonen tittade mej i badrums spegeln
levde julmagin Ànnu kvar och jag tÀnkte:
Årets lĂ€rdom var att verkligen förstĂ„ att ALDRIG ta nĂ„got för givet!
Och att ALDRIG glömma bort att vara tacksam för det jag har!
Jobbet gick otroligt lÀtt denna dagen !
En annan story frÄn den 23:e....
Systers Ă€ldsta kille var och sökte en julgran till moffa 💕
Och jag mötte en av mina bÀstisar frÄn högstadiet pÄ kyrkogÄrden...
Efter skolan gick vÄra vÀgar Ät olika hÄll tills vi en dag
trÀffades i vÀntrummet pÄ sjukhuset, vi var unga och gravida.
Jag hoppades hon skulle bli inropad före mej sÄ kanske hon skulle tro
att jag var pĂ„ vĂ€g till tandlĂ€karen. Vi blev bĂ„da avslöjade 😂
Vi fick varsin underbar flicka och Ă„terupptog kontakten.
Men livet kom emellan, mycket hÀnder och saker rinner ut i sanden.
Tills vĂ„ra vĂ€gar plötsligt korsar varandras igen en regnig 
eftermiddag pÄ kyrkogÄrden dÄ vi Àr och tÀnder ljus och önskar
vÄra pappor (som Àr lika gamla) God Jul !
Jag sĂ€ger: Ibland kĂ€nns det orĂ€ttvis att vi vĂ„rdar 100-Ă„ringar 
samtidigt som vi besöker vÄra alldeles för unga pappors gravar.
Inte orĂ€ttvist att 100-Ă„ringarna fĂ„r leva 💖 men att 
vi mÄste ta farvÀl av vÄra pappor i alldeles för unga Är!
Hon svarar sÄ fint:
För oss som Àr kvar Àr det tungt men vi mÄste tÀnka pÄ dem
som gör resan och dÄ fÄr vi vara tacksamma att den gÄr fort!
💜
Vi pratade lÀnge och syster och jag var alldeles vÄta dÄ vi gick tillbaka
till bilarna och jag sÀger bestört att nu blir vi sjuka.
Syster skrattar och sÀger dÄ vet vi Ätminstone varför vi Àr sjuka....

Oj detta blev lĂ„ngt đŸ˜Č
Verkligen dags att sĂ€tta punkt! Ledig idag, kanske jag ska ta en 
tur till villa Sjöstrand?! Och grilla en korv, vem orkar Ă€ta julmat 
hur lĂ€nge som helst 😂

God fortsÀttning pÄ julen!

3 kommentarer: