lördag, mars 14, 2009

Bilder från mitt jobb...





































Jag hade med kameran till växthuset en dag.
Jag hade städat i kafferummet och tvättat fönster och bytt gardin.
I kaffe rummet finns också växthusets dator, därifrån vi styr klimatet.
Någon undrade vad jag höll på med då jag skrev att jag hade prov i torsdags och jag vuxenstuderar till odlings trädgårdsmästare.
Och i torsdags hade jag del 1 av det praktiska yrkesprovet. Och jag blev godkänd! Skönt! Jag var så nervös före.
Trots att föräldrarna också har växthus och jag är van att jobba i dem, så har jag inte satt mej in i odlingen före jag började skolan för 2 år sedan. Jag har gjort jobbet utan att fundera hur automatiken fungerar eller vad jag skall göra om plantorna blir för kraftiga osv.
I år odlar vi "vanliga" tomater, vi har några år nu tidigare odlat körsbärs- och mini plommontomater.
Dom sista 2 bilderna är special paprikorna som killarna sådde från frön på farsdag ifjol. Nu väntar vi att snart få prov smaka de första.
Vi sådde röda och gula paprikor, små orange paprikor (söta), långa röda paprikor (milda) och pepperoni och havanna peppar, men de är för starka för vår smak. Så dom är till våran anställda, hennes kultur är mer vana vid kryddigare mat.

Trevlig helg till alla!

3 kommentarer:

  1. Grattis igen!!!
    Ja sådant där med automatiken och sånt är klurigt, i de fallen är det ju tur att man är två och en sköter ena och den andra det andra. Jag är nu glad att jag satte mig in från början i det annars skulle väl allt falla omkull då gubben är på sina resor. Men att sätta det som prov! Nej du det klarar jag nog inte!
    Jaha då skall vi snart fira!
    // syrran

    SvaraRadera
  2. Grattis :)
    Nu blev jag sugen på körsbärstomater och vilken tur ajg har som köpt hem sådana då...*L*...ha en gonatt :)

    SvaraRadera
  3. Idag har jag sått fröer och sedan ställt ut dem! Det kändes som helgerån. Hur ska de kunna hävda sig mot kylan och mot snön?

    Usch, inte skulle man kunna tro att de vill ligga i den kalla skottkärran med flera decimeters snö på sig. I 12 graders kyla som det är just nu.

    Men, de är perenner och ska klara det, de till och med ska begravas på det viset för att gro.
    Står så på odlingsanvisningarna! - och de försöker jag följa.
    Till punkt och pricka.

    Små tomatfröer har jag också satt idag. Får väl se om man kan plocka färska röda saftiga varma tomater ur mitt lilla växthus, se´n i sommar.

    SvaraRadera