fredag, augusti 18, 2017

Gårdagen bjöd på sol...

och nya utfärder...
På förmiddagen vandrade vi runt vid torpet.
Vi är ju riktigt ute på landsbygden så vi har hästar,
får och kor i olika hagar omkring oss.
Igår kom även grannens katt på besök och vid
promenaden gick en igelkott över vägen.
Tibbe var så nyfiken på den 😊
Jag gillar ju alla cykel vägar och promenad stigar,
och all information som är uppsatt överallt.
Även som här nära vid ena hästhagen.
Vi har också haft tur med vädret och jag har äntligen
fått den sol jag så länge längtat efter 💛😎
När killarna kom från skolan åkte vi till Ålandsväninnan som
bjöd på mat 😍
Och efteråt for vi på kaffe till "Uffe på berget",
som är ett måste varje gång jag besöker Åland.
T.o.m lillebror sa: här har jag varit upp i tornet förr
med pappa och storebror, eller var jag upp med syrran?!
Förmodligen både och...
För vi gör alltid ett besök hit, det ända stället där jag
väljer Ålandspannkaka med sviskonkräm 😋
 Killarna tog sej upp i tornet och tyckte att utsikten var
magnifik! Och jag tror dem, jag gillar utsikten även från marknivån.
Jag har dock försökt ta mej upp i utsiktstornet flera gånger
utan att våga upp, så igår försökte jag inte ens 😌
 Sen ville killarna upptäcka Godby så de lämnade där
medan jag och väninnan begav oss på utfärd....
 ut till Simskäla och författarhemmet Anni Blomqvist.
En plats jag velat besöka länge utan att komma mej dit!
Så fint och rofyllt där ute i skärgården 😍
 Jag älskar ju närheten till vattnet!
Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på 
"Stomskärs-Maja" och att livet inte var så enkelt förr
innan alla vajerfärjor tar oss ut till Simskäla.
Vi besökte också värdshuset på Simskäla som tros ha varit
Annis barndomshem. Det fanns på östra Simskäla
och författarhemmet ligger på västra Simskäla.
Ett smalt sund skiljer dessa öar från varandra, men
det går en smal liten bro mellan dem.
Tidigare i sommar kunde man boka sej med på en båtresa 
ut till Stormskäret (i verkligheten heter det Väderskär,
som ligger 4 sjömil norr om Simskäla).
Intressant, det får lämna osett till något nytt år 😊
Om jag förstått saken rätt kan författare hyra stugan och
bo och få inspiration att skriva där?!
En cykel stod på gården men vet inte om någon var där.
Man kan ringa en nummer och få guidad tur där,
men väninnan hade inte fått svar.
 
Det tog dock betydligt längre tid än jag trodde att ta oss ut dit,
så jag hade lite dåligt samvete över killarna!
Men dem hade det inte gått någon nöd på, väninnan hade 
gett dem nycklarna så de kunde gå hem till dem.
Och hennes man hade kommit från sitt kvälls skift,
så de grillade korv och hade tittat på Tv och tyckte själva 
att de hade haft det bättre än om vi bara hängt vid torpet.
Vid torpet finns inte så många Tv kanaler eller andra 
aktiviteter för killar i den åldern 😌
Så vi var alla nöjda med dagen!
 
Idag är en ny dag med nya möjligheter,
och fredag redan! Veckan har gått på tok för fort!
Ikväll är vi bjudna på kaffe till våra bekantas dotter 
och inatt anländer ett glatt gäng hemifrån 😊
 
Ha det gott alla! 😘

3 kommentarer:

  1. Oj vad mycket ni får vara med om. Jag vill också till Uffe på berget mm!!

    Vaaaaa har du fårr vara till Anni Blomqvist det skulle jag också vilja och även få åkaut till "stormskäret" åååå vill å vill å vill !!!!

    Ha det så bra och va kul att du skriver här om ditt Ålandsbesök!
    Sköt om er nu!!!! <3

    SvaraRadera
  2. Härlig läsning det här om fagra Åland. Jag skulle också vilja ha tid att resa runt på Åland och se massor av härliga saker.
    Men det kanske kommer en sådan dag också. Anni Blomqvist och Stormskärs Maja har jag ju nog sett på Tv fast det var längesen. Tror inte jag läst boken om jag minns rätt. Du ser ut att ha en riktigt fin semester nu på Åland. Bra att ladda batterierna! Njut av allt och ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så många inlägg, har fullt sjå att läsa, en del av ditt Åland har jag inte sett men nog många delar ändå....;) Till min dröm hör även Simskäla, men borde få någon med som vill dit, det hänger på det...
    Ha det bra!

    SvaraRadera