tisdag, augusti 15, 2017

Efter regn kommer solsken....

Klockan 4 på söndag morgon startade vi flyttresan,
på en del håll regnade det, på andra håll var det uppehåll.
Trafiken var lugn, på sin höjd mötte jag 10 bilar innan Åbo...
Det var bara jag och trafikkamerorna som var vakna!
Jag kan inte skryta med att jag aldrig fått böter,
men jag har aldrig fått dem via en kamera förr...
Nu blixtra det inte bara en gång, utan TVÅ gånger 😡
Det är väl onödigt att ha igång kameror då det inte finns någon trafik??
Eller varför alls ha 100 till hastighet???
Det är onödigt! 80 jämnt hela vägen kan dom sätta!
Vi lämnar ett regnigt Åbo och väl framme på Åland
så regnar det också!
Det är bara att klä på sej och ta en hundpromenad
för Tibbe vägrar kisslådorna de har på båten!
Sen tycker jag de flesta stugor man hyr luktar unkna
(inte alla men många)
och denna var ingen undantag!
Mot kvällen blev det i alla fall uppehåll och killarna tog
sina hojar ur bilen och åkte iväg på en tur. 
Kvar lämnade Tibbe och jag framför brasan....
De senaste två veckorna har det varit full rulle och jag har
LÄNGTAT efter just denna stund att sitta ner i lugn och ro...
Men att rusa från 100 till 0 gjorde snarare att jag helst av allt
velat slänga mej på sängen och bara gråta...
Men efter en riktigt bra natt men god sömn vaknar vi
när solen lyser in genom fönstret.
Efter frukosten skjutsar jag killarna till skolan och så
tar Tibbe och jag en promenad genom ett soligt Mariehamn.
Vi börjar på västra sidan vid Sjöfarts museumet,
i hamnen ligger en färja och folk sitter på däck och äter frukost
och kypare går runt och passar upp dem.
Vi går vidare mot Pommern som inte alls låg där den skall ligga,
den hittade vi längre fram och den håller på att rustas upp.
Vi går genom staden över till östra sidan där solen är som bäst,
Skeppet med restaurangen ligger kvar som senast,
på Lilla Holmen är inga hundar tillåtna så vi går vidare.
Och jag älskar alla dessa underbara stigar i parkmiljö
som också ger skugga åt hunden.
Vi pausar och sätter oss på en parkbänk nedanför
stadshuset och kejsarinnan Maria Alexandrovna innan vi 
fortsätter promenaden förbi kyrkan tillbaka till västra sidan
där vi har bilen.
Efter en par timmars stadspromenad uppskattade vi lugnet
i solen utanför torpet!
 
Kvällen tillbringade vi i glatt sällskap hos goda vänner
med god mat och mycket trevlig samvaro.
De lovade dessutom killarna att det bara är att ta kontakt
om det är något de undrar eller behöver hjälp  med 💖
Idag hade vi också turen att få vakna till solsken och 
efter vi skjutsat killarna till skolan åkte Tibbe och jag ut till Eckerö.
Vi parkerade utanför post och tull museum huset och
promenerade runt lite, ner till vattnet där postvägen gått.
Och vidare mot ett närbeläget hotell där båten stod vid grinden
och info om att de stängt för säsongen, öppet endast för grupper.
Sen gjorde jag ett besök i Eckerö kyrka,
det är något speciellt med dessa små och väldigt gamla
stenkyrkorna, som alla (jag besökt) haft ett skepp hängandes i taket.
Väl hemma vid torpet igen har vi mest vistats utomhus i 
solskenet med att läsa 😎
Vi tog också en promenad till den närbelägna stranden som 
ligger ca 900 m bort, en mysig plats med flera båthus också.
På själva stranden höll ett gäng tyskar? till och badade 
och hade roligt så dem fotograferade jag inte 😌
 
Men nu har killarna tagit en sväng med sina hojar och jag 
och Tibbe tror vi också skall bege oss ut på äventyr 😊

Ha det gott alla!

2 kommentarer:

  1. Njut av resan till Åland! Finns säkert mycket att se och oxå saker att åter uppleva. Hoppas lillebror trivs bra i sin nya skola. Allt gott till dej!

    SvaraRadera
  2. låter som du och Tibbe har det bra och vad mycket ni sett!
    Hoppas du laddar batterierna nu och njuter av Åland!
    Allt gott till er alla! KRAM

    SvaraRadera