söndag, april 29, 2018

Igår hamnade jag på en nostalgi resa....

bland minnen 😍
Det började med att syster skickade en bild ur
en loppis grupp av en liten moraklocka i porslin från Arabia 
gjord för dockskåp, så fin! (Men jag köpte inte)
Jag berättade att jag haft en dröm i flera år nu att en dag
ska jag plocka fram mitt gamla dockskåp och inreda det!
Och syster skrev du har ju redan en klocka till det...
fast efteråt skrev hon, den är säkert här på min vind!
 Hur det sen blev så befann sej syster plötsligt på sin vind och sökte
och jag upp på övre vinden här och sökte...
Och jag hittade klockan 😍
Jag skulle tippa att jag fick dockhuset i julklapp ca -79 eller -80
av morfar som hade tillverkat det och mormor som hade sytt
och virkat gardiner och mattor till det.
Min kusin fick också ett 😊
De flesta möbler var i plast, men jag tillverkade massa möbler själv...
Och kakelugnar gjorda av toapappersrullar i alla rum...
Och kreativiteten flödade verkligen!
Nu kom dottern också med i konversationen och skrev den där klockan
 ser bekant ut...
-Visst hade jag också ett dockhus? Jag minns ju hur jag radade 
alla lådor med alla små djur där inne...
-Nä, gumman du hade inget eget dockhus, du använde mitt gamla!
Och där ser man, på -90 talet hade mitt dockhus förvandlats
till en ladugård!
På den tiden hade min mamma en brevvän i Sverige som
hon brevväxlat med sen sin ungdom och hon skickade ibland
små paket till oss....
Det var hon som skickade alla fina trä möbler till mitt dockhus 💖
 Oj, det var retro, var dotterns kommentar 😂
Ja vad kan man förvänta sej?
Vi snackar 30, 40 år gamla dockhus möbler....
Min syster fick sitt docksskåp av en annan kusin och det var ett
modernt -80 tals Lundby dockhus med trappa mellan våningarna
och lampor i rummen!
Dock fick hon mina möbler så därför sökte hon dem på sin vind.
Men hon hade redan gett dem till min dotter på -90 talet.
Ojojoj, jag minns ännu hur arg jag var på min syster då
hon hade plockat bort alla koppar och tallrikar ur hyllan 😡
Och om föräldrar inte får aga barnen kan jag lova att den 
regeln gäller inte mellan syskon och jag skulle kunna tänka mej 
att hon hamnade på stryk den gången...
Om inte mamma hann rädda henne 😁
Gungstolen skulle behöva komma på möbelrestaurering..
Mattan som mormor virkat.
Men vad jag saknar är en fyrkant blomlåda med gröna växter i...
en miniatyr av sådana som fanns i många hem på den tiden.
Men nu är det oklart om den är på systers villovägar eller
om det var dotterns hästar som åt upp den....
Men visst lekte dottern också i dockhuset,
för detta är hennes möbler...
 Liksom de 2 större möblerna...
Insåg på nätet att det finns massor av vuxna som inreder 
dockskåp eller titthus och det är 2 olika skalor på inredningen
den ena är 1:12 och den andra är 1:18 eller 1:16
och det är de mindre som passar i mitt dockhus.
Men jag älskar detaljerna som dessa små koppar i porslin 😍
Och jag blev riktigt sugen på att ta ner mitt gamla dockhus 
och inreda vart efter jag hittar fina trämöbler i retro stil.
Det behöver ju matcha -70 tals tapeterna,
men också för att jag vill ha det så 😂

För utomstående var detta säkert väldigt ointressant,
men för mej var det en nostalgiresa i mina minnen
men också bland systers och dotterns minnen 😊

Ha det gott alla!

2 kommentarer:

  1. Oj så jag gillar nostalgiresan så intressant att dela minnen med andra inblandade :)
    Mors en kusin skaffade dockskåp sent i livet för att hon aldrig haft ett sådant och jag beundrade det och hennes pysseliver med detta....
    Så fint! idag finns hon inte mer, undras vart dockskåpet tog vägen...?!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig nostalgitripp! Här på vinden finns det andra dockskåpet moffa gjorde. Det har mina barn lekt med och mina barnbarn också när de varit hit på besök. Jag tror att det fått en ansikts lyftning av min son. Det har bl.a fått nytt tak. Yngsta barnbarnet har inte lekt med det ännu , men det blir nog snart aktuellt. Möbler finns det i ett skrin och de är nog från då det var nytt. Men säkert har något gått sönder och nya saker kommit till. Ibland vet jag att barnbarnen hade smurfar att bo i det. Vi har ju en hel godislåda med smurfar sen E-M och A var små. Nu är det ju som du säger inne med dockskåp fär vuxna också. Blir spännande att se vad du gör med dina tankar! Lek, skapa och ha roligt nu!

    SvaraRadera