onsdag, februari 01, 2012

Nu är det verkligen vinter...


-23 grader visar våran termometer.
Nu har vi klarat 2 veckor med att bara köpa mat för 50 euro. Och senaste veckas inköp landade på 49.55 euro. (Fusk säger maken eftersom jag fått 2 hembakade matbröd och 60 ägg som Tack för hjälpen!) 
Denna vecka har gått betydligt mycket lättare, ångesten över det tomma kylskåpet har släppt då jag insett att ingen trots allt gått hungrig.
Jobbigaste har det antagligen varit för storebror (ja bortsett från mej då), han är "gottegrisen" som går via skåpet och tar ett kex eller två i reklampausen då han ser på tv.
Men han har inte klagat, den första veckan hittade jag honom då han undersökte om han inte missat nåt i skåpet. Denna vecka har jag hittat honom med en frukt (äpple, vi har bara köpt äpplen denna vecka) i handen. I övrigt är vi en rätt lat familj för appelsinerna stod orörda kvar, så dem gjorde jag appelsinris av och det tyckte alla var jätte gott.
Så här har vi ätit senaste veckan: ( Blev en hel del omplaneringar från orginalet pga tidsbrist och mycket köttfärs)
Fr Tacopaj
Lö Älgkalops och potatis
Sö Några åt kalops andra åt hemlagade köttfärsbiffar från frysen
Må Potatismos med stekt och kryddat köttfärs ner rörd (killarnas beställning)
Ti Kött soppa
On Makaronilåda

En sak som slog mej idag var att alla i familjen gör detta för att det är utmanande och min familj älskar utmaningar. Och alla har inställningen att detta klarar vi!
En utmaning är spännade så länge den är frivillig!
Svåra, tråkiga utmaningar som man blir påtvingad på ett eller annat sätt finns det inget roligt över!

Men nu sover hela huset och min stora utmaning blir att själv försöka komma i säng! ;)
Ha det gott alla!

2 kommentarer:

  1. okej enligt mina matematiska uträkningar så äter ni då en person 10€ i veckan. Så om min familj skulle göra det så blir det 30€ i veckan.men då kan jag ju inte räkna med blöjor vet ju det finns tygblöjor men jah...vill inte riskera en våt vecka.
    Lilleman äter ju inte fullt så mycket men jah...kanske ska man uta en utmaning i dessa svåra tider?!
    /syster

    SvaraRadera
  2. Ja syss, häng med på utmaningen de sista 2 veckorna!
    Ja ni borde klara er på 30 euro i veckan för familjen jag inspirerades av var 5 personer och klara 35 euro i veckan.
    Jag tyckte det skulle bli för jobbigt så jag satsa på 50 euro i veckan....

    SvaraRadera