torsdag, februari 16, 2012

Så var de fyra veckorna över...

och sista veckan gick väl egentligen bäst enligt mej själv.
Jag började vänja mej och ångesten över att kylskåpet inte var full proppat med mat släppte.
Som dottern sa, vad händer egentligen efter dessa 4 veckor?? Vi kan ju inte äta oss mer än mätt och vi har inte ätit dåligt.
Vi landade slutligen på 198,70 på 4 veckor. Och det ända som aldrig rymdes med var Oboy, som oturligt nog var slut då vi börja med detta projekt.
Sen vet jag inte om jag tycker speciellt synd om mina barn för att dom inte fått Oboy!
Familjens åsikter nu då vi klarat detta är:
- Hoppas vi får hembakat matbröd också i fortsättningen.
- Och gärna kräm kokade på saft och bär också i fortsättningen.
- Dottern har uppskattat att vi använt väldigt lite grädde i matlagningen och tycker att den kan stanna i affären också i fortsättningen.
- Maken tyckte att detta borde vi göra 4 gånger i året så blir skafferiet bra ur städat.

Och själv passade jag på att torka ur skafferi och kryddhylla ikväll och jag måste säga att det är rätt tomt där nu, men det beror skamligt nog på att jag plockat bort allt som passerat bäst före datum.
Jag hoppas att nu i fortsättningen ska vi inte handla hem mer än vi äter upp och att vi på så vis ska slänga mindre mat.  
Man behöver inte en massa olika grötflingor om man sällan kokar gröt som exempel.
Och det ända vi saknar i det tomma skafferiet är faktiskt bara Oboy och knäcke bröd.

Senaste helg rymdes inte godis med i budgeten och killarna gjorde negerbollar ( ja dom heter faktiskt så i min receptbok från 80-talet!) men dom tyckte att det var gott. Och dom sa själva att då man inte äter godis så ofta så är det mycket godare då man äter det!!

Den enda som magrat de sista veckorna är Tibbe! Och det beror inte på någon diet eller budget utan på att vi har en tik som löper i vårt hus. Så våra 2 hanhundar är alldeles galna, den ena är hes av han skällt då han inte fått uppvakta våran hund dam och Tibbe kan inte äta. Inte ens fast jag försöker med korv eller kött.
Inte lätt att vara hanhund heller....

2 kommentarer:

  1. Ja då är det bara att gratulera att ni lyckats att hålla budgeten i fyra veckor. Man inser ju att det går att klara sig med mer eller mindre, att man anpassar sig efter vad som finns i skåpen. Det låter ju inte heller som otroligt att ni kommer att göra detta fler gånger. Ni får ha en trevlig helg med mycket god mat och hälsa och gratulera födelsedagsbarnet från oss i Katrineholm./ Eva

    SvaraRadera
  2. Grattis att ni lyckades!*impad*
    Skrattar åt Tibbe som gått på diet; int e de lätt ti va hundhanne heller ;) / mor

    SvaraRadera