fredag, februari 10, 2012

Sista veckan nu!


Roligt har det också varit att höra att det finns andra som känt sej inspirerad att börja planera och äta ur sina frysboxar.
Jag fick också frågan om hur gör vi med shampo och tvättmedel osv. räknas det in i 50 euron?
Vårat upplägg var väl egentligen lite flummigt, en grej vi disskutera på en kaffe paus och startade precis då.
Tanken var att vi skulle dra ner våra veckoinköp i mataffären till 50 euro.
Men eftersom jag är en sån person som köper 2 för att jag får med en hadduk eller en film till barnen eller vad man kan få om man köper 2 förpackningar i stället för en så har vi inte behövt ta ställning till det. Vi har klarat oss med tvättmedel och shampo hela tiden och det räcker till sista veckan också.
Däremot kan barnen åka på olika aktiviteter och där äta ute med de andra.
Makens kaffe på macken på helgmorgnarna finns inte heller med, han kunde skippa bastuölen men kaffe ville han behålla!
Och handen på hjärtat så har jag varit in till cafe väninnan en gång på 3 veckor och druckit en kaffe med dopp! Jag brukar slinka in dit på en kaffe men också för att få prata några ord.

Och maten på bilden köpte jag onsdagkväll för 3 veckor sedan, dagen innan vi startade detta.
Jag skulle in och köpa en ost på väg hem efter en träning, jag kom ut 60 euro fattigare med en massa onödiga saker i min påse och undrade hur kunde det gå så??!
Snax korvarna står dock kvar i kylskåpet oöppnad, men så hade dom ju bäst före datum någon gång i april så det är ju ingen panik.
Men nu dags att planera sista veckans matlista och gå ut och börja jobba.

3 kommentarer:

  1. Tänk att de 4 veckorna redan gått,du började ju just hehe.nä men tiden går så fort.
    Jag blev verkligen inspirerad av detta du gjort.jag har alltid trott att vi är duktiga att ta tillvara allt tex plocka bär och äta eget kött men nu då man börjat se över det genom att läsa din blogg inserman att en eller 2 väskor kött är kvar då frysen ska fyllas på igen, bären man skulle plocka och safta,sylta osv är kvar....då undrar jag verkligen varför sätterman ner sådan tid att skörda och greja då man inte använder det.man sparar och sparar ska ha sen så att det räker osv men i slut ändan sparar man den goda stecken bara för att sen ge bort eller slänga den....ajabaja fy skäms säger mamma om hon läser men så är det juh.
    Nä nu ska här börjas med!
    Tusen tack för att du inspirerade och att du provade denna grej!
    /syster

    SvaraRadera
  2. Sitter här o småler åt ovanstående kommentar...Aja baja ;) /mor

    SvaraRadera
  3. De har gått snabbt!Även jag blev inspirerad(som du ju vet),jag har börjat tänka efter mer då jag handlar!Men inte bara då de gäller mat utan även andra saker,man behöver ju inte allt./Anette

    SvaraRadera