söndag, januari 22, 2012

Jo vi lever ännu.....

Jag berättade för maken på fredags morgon att jag bloggar om att vi ska klara oss på 50 euro i veckan.
Han blev sur! Förvånad undrade jag varför då??
- Ja men då kan vi ju inte ge upp på måndag om vi skulle vilja det!
Jag som redan haft mardrömmar om att åka och veckohandla för 43,26 och dessutom har världens sämsta morgon humör känner hur irriterad jag blir, på mej själv men också på min man, dagen före kändes allt så enkelt, nu 18 timmar senare snackar vi om att ge upp!!
Men om jag hade varit en arbetslös 3 barns mor i huvudstads regionen med en skit hög hyra, hur mycket pangar har jag då kunnat sätta på mat? Och då hade jag inte kunnat kasta in handuken och säga nu är jag trött på det här!
Storebror kommer hem efter skolan på fredag och undrar om han kan åka och köra slalom med sina kompisar på lördag, och jag undrar om jag ska sätta i en smörgås i väskan då?!
Han blir väldigt arg och irriterad och tycker jag är en idiot, ska inte han få ta en hamburgare om hans kompisar gör det??? Jag kan inte låta bli att kommentera att om jag varit arbetslös hade jag nog inte haft råd med både liftkortshyra och hamburgare.
Men tanken med detta var ju att se över dom vanliga veckoinköpen inte förbjuda våra barn att åka på olika aktiviteter. Så naturligtvis fick storebror åka och köra slalom och äta hamburgare, 2 godispåsar hade tydligen också åkt ner i magen. Små påsar sa han!

När jag tittade i kylskåpet i fredags föll ögonen på baconpaketen, jag mindes plötsligt att min mamma brukade göra en låda i ugnen med rivna potatisar, bacon och purjolök.
Så jag rev potatis och morötter(för färgens skull), klippte i bacon och hackade en rödlök (hade ingen purjo). Allt i en ugnsform, på med vispgrädde som jag saltat och pepprat. In i ugnen på 200 grader tills potatisen är mjuk. Familjen gillade det och det som lämnade gick åt som lunch dagen efter.

Igårkväll åt vi potatis och älgkalops. Maken gjorde också helgens inköp samtidigt som han skjutsade något barn.
Han köpte 2 kg vetemjöl (inte den billigaste sorten), 4 mjölk, 1 hyla mjölk, 1 "rosta" bröd, köttbuljong. Summan blev 10,10.
Måste tillägga att i det som familjen nu betraktar som ett tomt kylskåp finns ännu medvurst, en lördagskorvstång, en ost, smör, appelsiner och äpplen, vispgrädde bl.a.

Slutligen vill jag tillägga att eftersom min kära mor blev orolig efter mitt föra inlägg att vi har inte hamnat i någon ekonomisk kris. Vi vill bara få en inblick i vad vi köper och framför allt vad vi prioriterar då vi gör våra inköp.
Själv har jag alltid sagt att vi slänger nästan ingen mat i vårt hus, men hur är sanningen egentligen??? Mer om det en ny dag!

På kvällens mey står det potatis, älgfile med gräddig kantarell sås. Barnen kallar det mumsbitar! Vi skivar filen tunt, steker i smör, kryddar.
Bryner lök och kantareller, på med lite mjöl och grädde (oftast späder vi med mjölk) och i med fileskivorna. Mums tycker barnen! Och kantareller är de ända svampar storebror äter.

Ha en skön söndag alla, nu ska killarna på tennis och jag ska ta en promenad med väninnan medan!

2 kommentarer:

  1. *ler* I ärlighetens namn må jag säga; som jag har väntat på denna blogg ;) Vilket lyxliv ni lever, är full av beundran :)Längesen jag gjort baconlådan, men den e ju så himla god...och mumsbitarna...SLURP!
    Väntade också få höra om du läst ut boken, men det blir väl en annan gång...Var in o kolla på ADLIBRIS och såg att pocketformatet kostade 4, 90 €. D om D! / mor

    SvaraRadera
  2. du fixar det syster!!!!håll ut!kom till mig på mat om det skiter sig hahaha!men som du skrev en arbetslös 3 barns mamma, hon får inte välja eller ge upp hon är mitt i det!
    kram och fortsatt lycka till!!!

    SvaraRadera