torsdag, januari 19, 2012

Antingen är jag.....


väldigt galen eller så gillar jag utmaningar...
Jag läste för 1 år sedan, kanske 2 om en 5 personers familj som skulle äta för 5 euro om dagen i 1 månads tid. Jag var helt fascinerade av dem och minns att jag berätta det för familjen.
Tyvärr hittar jag inte sidan längre, datorn har blivit om installerad sen jag läste det.
Men med jämna mellan rum har det poppat upp i huvudet på mej, så också idag.
Jag tänker....35 euro i veckan i inköp, det skulle jag aldrig klara! Men kanske 7 euro om dagen eller 49 euro i veckan, det borde gå!

Jag pratar med maken på kaffe pausen om att jag har en galen ide jag vill testa.
Vi handlar för max. 50 euro i veckan i 4 veckor.
Maken funderar.... Vi har 2 stora frysboxar fulla med älgkött, saft, bär, sylt, förvälld blomkål och broccoli (köpte närproduserat i höstas och frös in, tack syster som gjorde mitt då vi var på resa).
Vi har egna gurkor och tomater, det borde inte ens vara problematiskt tycker maken.
Barnen hade väl lite blandade känslor men med eftertanke tyckte dom det var rätt spännande.

Måste tillägga att vi storhandlar till helger så kylskåpet är långt ifrån fullt och vi har inte laddat upp. Det är dock tillåtet att tömma skåp och frysar så mycket man vill.
Japp, nu ska jag baka frukost semlor! Men inser att torrjästen som jag var så säker på att jag hade är slut. Lillebror vill också baka chokladrutor och det kan ju vara bra att ha i frysen om man får oväntade gäster. Naturligtvis går sista äggen åt.
Maken blir tvungen att köpa ägg och jäst då han hämtar hem dottern. Han kommer hem med 30 ägg och 2 bitar jäst och säger 5,25.
När jag ska göra choklad glasyren inser jag att florsockret inte räcker (jag tycker att vi alltid har flera paket florsocker i skåpet). Jag ringer maken och undrar om han kan svänga in via macken och köpa ett paket florsocker på väg hem från skidningen. Han kommer hem och säger 1,49.
Barnen meddelar att jag nu har 43.26 att handla för.
Jag inser att jag är helt blåst, jag har ingen aning om vad något kostar i matväg.
Andra saker kollar jag priset på men mat ska vi ju ha så jag handlar vad som behövs och kollar sällan priser.

Jag inser att för att överhuvudtaget klara en vecka blir jag tvungen att sätta mej ner och planera en matlista imorgon.....

5 kommentarer:

  1. Nämen vad häftigt!!!!
    Man har nog dålig koll på mat för som du skrev ska man ju ha det alla dagar!
    Okej så nu ska man antingen komma på besök till dig nu, medan lillebrors chokladrutor finns eller först nästa månad.haha skoja bara
    KÖR HÅRT BARA Å LYCKA TILL!!!!
    / Syster

    SvaraRadera
  2. Ja det var väl en spännande och nyttig utmaning.Man kan säkert leva både gott och bra på mindre pengar. Det är väl också ett sätt att bli prismedveten och kunna lägga pengarna som sparas in på nån extra guldkant i tillvaron.
    Lycka till!/Eva

    SvaraRadera
  3. jaha det blev som jag viste det hamnade på bloggen.
    Men det blir faktist en utmaning.

    SvaraRadera
  4. Vilka funderingar du har, inte dumt att ha koll på saker och ting :) Men en eller två veckor max, tror jag...upplever budgeten väl låg...Det blir att pröva sig fram och se vad som blir bäst.../ mor

    SvaraRadera
  5. Jag har oxå börjat fundera på vart egentligen pengarna går..Nu kör vi med "äta ur frysen"metoden.Jag brukar handla hem mat "ifall om",men till sist har man många påbörjade paket.Hoppas de går riktigt bra ert projekt!=)///Anette

    SvaraRadera