tisdag, januari 10, 2012

Ibland är man ledig.....


på riktigt! Alltså så att man faktiskt kan koppla av och känna att man verkligen kopplat av och återhämtat sina krafter.
Så var det senaste helg! Härligt!
Dessutom hade jag ju 2 lediga dagar på rakan tack vare pappa, så jag hann bli alldeles vilsen på vilken dag det var.
Men jag njöt och myste med en super mysig bok, Kvinnor och kakor längs Kyrå älv.
Det är några äldre tantor som blir intervjuade och hade många kloka tankar som dom delar med läsaren.
Jag bara måste citera den ena tanten 80 år gammal:

VÄRLDEN BYGGER på kvinnor. Därför tycker jag att dagens kvinnor inte tar livet på allvar. De tror det bara är att fladdra på. Du skall ha bekymmer om det du har hemma och inte bara tänka på dej själv! Speciellt om du har barn. Och ta inte för minsta sak ditt pick och pack och dra. Å andra sidan skulle jag aldrig flytta. Jag skulle lyfta ut honom, men aldrig flytta.

Jag kan inte låta bli att le och inser att det var klös i tantorna förr också. Varför fly undan problemen då man kan lyfta ut dem :)

"Med åren har vi blivit så rädda om varandra. På kvällen när vi går och lägger oss, fattar vi tag i varandras händer och så ligger vi så tills vi somnar. Vi vill vara sams och känna oss trygga när vi går och lägger oss, för i denhär åldern vet vi aldrig om vi vaknar." 

Så borde vi väl alla leva våra liv, vara rädda om varandra för vem vet hur morgondagen ser ut?
Eller som den 91 åriga tanten som gått seniorkurs i data ett år tidigare och nu kunde skicka epost med sina barnbarn.

Jag hoppas jag också en dag får bli en lika glad och vis tant. Och fortsättningsvis vara lika nyfiken på livet.
Om ni inte redan läst boken så rekomenderar jag er att göra det!


4 kommentarer:

  1. orka it läs allt fö e lät it na intresant men tu kanske tyker om a. men it jag

    SvaraRadera
  2. Jag a liest on,on va superbra!Å mytjy intressanta fundieringar..//Anette

    SvaraRadera
  3. Anette, Ja visst var den bra?!
    Vi köpte den åt mamma då hon fyllde eller hade morsdag men nu måsta jag lån och läs den själv...

    SvaraRadera
  4. jag har inte läst den men skulle vilja...men det vill väl jag med allt.
    Tänk om man själv ligger bredvid sin man som 80åring hand i hand och får minnas tillbaka på allt!Mysigt!!!
    // Syster

    SvaraRadera