torsdag, januari 26, 2012

Första veckan....

önskar jag att jag kunde säga att det var lätt som en plätt!
Men det som verkade så enkelt kändes plötsligt inte lika enkelt. Kylskåpet gapade tomt tyckte jag, och det gav mej enorm ångest! Vi har ingen mat... Samtidigt som jag inte gick hungrig.
Maken försökte förhandla fram en bastuöl till fredags bastun men fick vara utan....
Hur som helst anpassade vi matlistan enligt tidtabellen för hur mycket tid vi hinner sätta på matlagning...
Må - makaroner och köttfärssås
Ti - Knackkorv soppa ( hade knack korvar i kylskåpet)
On - Potatis och köttbullar
To - Ris och chili con carne ( barnens önskemål)

Var och handlade i måndags och kom hem med:
15 ägg, 1 kg morötter, tomatpure, turkisk yoghurt, hyla mjölk, kidney bönor, en stor ost ( ännu oöppnad), smör. Det kostade 18,10.
Tisdagen var jag med storebror till sjukhuset och hämtade dottern vid skolan och förde till bilskolan. Jag köpte ett paket mysli stänger för att hon skulle få något i magen. Store bror krigade till sej en stor tuggummi påse och det blev sammanlagt 5 euro.
Så veckans inköp landade på 40 euro (39,94).

När barnen kom hem från skolan sa jag att dom skulle titta i kylskåpet (som är tomt) och skriva upp på en lista vad jag ska handla hem. Dom skrev:
  1. turkiskt yoghurt
  2. äpplen
  3. nudlar
  4. ketchup
  5. limpa
Jag blev förvånad, och frågade om det var allt??
Jag undrade vad dom tyckt om den gångna veckan och om vi ska avsluta här och nu.
Dottern tyckte det hade varit skönt att slippa onödiga frestelser i kylskåpet, killarna tyckte att dom fått godare mat senaste veckan. Eftersom vi kokat havtornskräm men också andra krämer som dom ätit på kvällen eller en smothie då vi hittade en mogen banan som vi mixade med frusna hallon och mjölk och lite glass som fanns i frysen.
Så förvånande nog tycker alla att vi fortsätter en vecka till.

Såg ett boktips i dagens Vasablad:
Fester med rester: Gott och nytt av det som blev över!
Kanske något för oss nu....

Hur som helst var jag och "stor" handlade idag för 28.60 varav 10 euro var kvar från förra veckan.

Men nu skall jag gå och lägga mej, ser fram emot att läsa i en ny tidning! Tack till väninnan som hade med den ikväll :)

4 kommentarer:

  1. Men då gick det ju super bra eller? jag menar enligt mina matematiska uträkningar så har du ju 10 € till godo!Tänk om du sparar 10€ så varje vecka så kan du snart ge gubben bastu ölen ;)
    Bra gjort syrran!!!!

    SvaraRadera
  2. Sitter här och skrattar åt Ankis kommentar ;) Kan inte låta bli att tillägga; tänk vad han ska bli glad ;) Nå skämt åsido, jag tycker detta är intressant att följa och önskar er lycka till! / mor

    SvaraRadera
  3. Ja det var bra jobbat och dom flesta i familjen verkar nöjda
    med utmaningen. Ingen går omkring och är hungrig eller så, utan istället kanske alla har blivit mera involverade i matplanering
    och inköp. Det blir väl tuffare när matreserverna är tömda och det mesta behöver köpas in.Men lycka till så länge ni orkar och vill. /Eva

    SvaraRadera
  4. Oj så spännande att läsa om ditt projekt!!
    Jag tycker alltid det är en kul utmaning att trolla fram måltider fast kylen är "tom". (nåja, inte alltid förstås ;) Vi brukar också klara oss rätt länge med det som finns i frys och skåp, men det är värst att man måste ha tid på sig att göra älgkött, utom köttfärs förstås.

    Lycka till med dom fortsatta veckorna!!
    A-C

    SvaraRadera