onsdag, januari 17, 2018

Böcker har alltid...

haft stor betydelse för mej!
Ändå sen jag var barn har jag tyckt om att läsa.
Numera går det lite i perioder...
Vid förra veckans loppisbesök kom jag hem med 3 stycken,
naturligtvis vill blogghunden vara med på bild 😂
 
Men nu var det ju inte dem jag tänkte på utan de 
12 som ligger på mitt nattduksbord.
Det är en salig blandning, några nyköpta jag inte
hunnit läsa ännu.
Någon har rekommenderat någon av dem
och några surdegar som legat där ett bra tag...
(inte nödvändigtvis på nattduksbordet men någonstans i huset)
Först ut.... bok nr:1
är en surdeg 😂
Den är tryckt 2011 och jag antar att jag köpte den någon gång
där omkring, för bladen börjar bli gula 😊
Jag hade antagligen en vision om att bli lite mer ansvarsfull
även på det ekonomiska planet.
Jag började läsa boken och slutade, den var utlånad och 
kom tillbaka...
Nu har jag läst den!
Och några av de goda råden är att alltid då lönen kommer
skall man spara först 10% till sej själv!
Att den egna bostaden är oftast den bästa långsiktiga investeringen.
Att ränta-på-ränta effekten är världens åttonde underverk och gör
att långsiktigt sparande ger otroligt stora avkastningar.
Men också komma ihåg att vara försiktig då man lyssnar på mäklare
eller finansiella rådgivare som vill sälja sin produkt.
De borde kanske heta försäljare i stället?
 
Men eftersom vi inte har varken samma pensionssystem eller
beskattnings system som i vårt grannland så är den inte riktigt
för oss här på denna sida av Bottenhavet.
 
Jag älskade dock slutordet:
 
"Pengar kan du mista
Pengar återfå
Lägga i din kista
Och förvara så.
Ack, men tiden, tiden
När den är förliden,
Kommer ej igen"
 
J.O Wallin
 
 Det passar min livsfilosofi alldeles perfekt!
Sparande i all ära, men livet är här och nu, 
och om morgon dagen vet vi inget ännu!
Vill man dock läsa en mer lättläslig version 
så kom författaren ut med en ny upplaga ifjol.
Tunn och lättläst!
Problemet kvarstår dock den är ju skriven för de 
svenska förhållanderna 😀
 
I skrivande stund har vi -12 grader ute och det
var en uppfriskande hundpromenad ikväll 😊

Må gott alla!

2 kommentarer:

  1. Måste skratta lite åt din söta bloghund! Han kanske läser böcker han också i smyg 😅. Jag beundrar de som läser mycket! Själv är jag ingen stor läsare. På mitt nattduksbord finns inte en ända bok. Det jag läser, det läser jag sittandes i mys fåtöljen eller på plattan vid köksbordet. Ha en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härliga Tibbe han vill ju ofta vara mitt i smeten :)
    Med all rätt; är man fin så är man ;)
    I går kväll hade jag besök av en annan hund, tror du kan gissa vem....

    SvaraRadera