söndag, januari 08, 2017

Så har årets första vecka gått....

och vi har varit över till Sverige på en snabbvisit.
Jag är inte sån att jag kollar upp en massa saker innan
utan det blir som det blir och vi får ta det som det kommer.
Så jag gick "glatt" ombord på båten på tisdagskväll,
intog buffen och tog en runda på båten innan vi gick till hytten.
När vi kom till hytten satte killarna på Tv och nyheterna som
varnade för snöstorm i Stockholm, Gotlandsfärjan inställd.
Det var först då jag insåg att det kommer att bli "gungigt"!
Efter Åland blev det att sitta 1-1½ timme på hyttgolvet
medan buffen körde rally i magen :(
Tack o lov är det ingen annan i familjen som har samma problem
utan de sov gott medan de gungade så "skönt".
Och snö hade det verkligen kommit!
Bilden är från Eskilstuna vid makens kusin,
där vi satte av makens syster och man och fick
frukost innan vi begav oss vidare mot Katrineholm.
I Katrineholm mottogs vi med lunch hos makens syster.
Och oj vilken fin lägenhet de har nu!
Stor och rymlig!
Och bortskämda blev vi! Vi fick inte ens diska efter oss!
Dagen efter åkte vi mot Finspång,
(Risinge kyrka)

där vi följde makens faster till sista vilan
(vilket var anledningen med vår resa) 
En begravning är alltid ledsam.
Men jag läste någonstans:
 
"Det finns en glädje
 större än sorgen
Glädjen att minnas"
 
 Begravningar i Sverige och Finland skiljer sig också
åt en hel del!
Så med risk för missförstånd måste jag ändå säga
att det var en riktigt fin begravning.
 
 Tibbe då?
Jo, han hade tillbringat några dagar i en barnfamilj
så då vi kom hem och skulle åka och se till sommarvillan
ville han naturligtvis med.
Han låg med stirrig blick i bilen...
ögonen blev mindre och....
mindre....
Han nickar till och vaknar med ett ryck och
proceduren upprepas,
men han vägrar slappna av och sova =)
 
Men nu önskar jag de som kikar in en skön söndag!
Vi skall och träffa ett gäng över en brunch på hotellet nu...
Må gott alla!

3 kommentarer:

  1. Ja fy för gungande hav, vänder sig i magen bara jag tänker på det...
    Vilka snömängder, litet här i jämförelse.
    Så vacker kyrkan var och så passande vers du hittat och samtidigt så sann. Och lilla Tibbe, stakin, så svårt varva ner o slappna av, för vem vet, allsist ska jag lämnas nånstans ånyo, ja svårt veta vad som rör sig i en hundhjärna....Må gott!

    SvaraRadera
  2. Jo gungande hav är nog inget att längta efter😝. Vad mycket snö det fanns i grann landet. Stackars Tibbe som inte kunde koppla av och sova fast han var så trött. Han är som små barn som somnar i bilen. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Haha skrattar åt stackars Tibbe bus ååå vi saknar honom.och oj vad mycket mat under matstolen!!!!
    Ja ursch fy för gungandet jag tänkte så på dig då <3
    Begravningar är inte roliga!
    Vad mycket snö de hade!
    Kram!!!

    SvaraRadera