måndag, september 05, 2011

Äppeltider....

Fick frågan om receptet av äppelsaft (eller juice kallar vi det) av väninnan och skriver ner det här, kanske vill någon annan också pröva på. Förr gjorde jag denna men de senaste åren är det min mamma som gjort den till oss så här heter den numera mommos äppelsaft.

3 liter äppelklyftor
3 liter vatten
1½ tsk citronsyra
½ tsk natriumbensoat
3 dl socker

Äpplena skäres i klyftor. Vattnet kokas upp och avsvalnas.
Rör i citronsyra och natriumbensoat.
Häll vattenblandningen över äppelklyftorna.
Låt stå och dra i 3 dygn på sval plats.
Sila och rör ner sockret.

Mycket god äppeldricka! Men själv är jag så lat att jag klyftade äpplerna i "saftmaja" och ångade saften ur dem. Sen sockrade jag efter tycke och smak. Barnen gillade den också, även om mommos är godare.
Sen ett annat litet tips i dessa äppel tider.
Hemma hos oss förr då jag var ung körde mamma ofta med metoden man tager vad man haver. Senaste helg då vi var hem och åt hade mamma gjort havtornskräm till efterrätt men hon tyckte att hon hade så lite havtorns saft så hon spädde på med äppelsaft, och det var en riktig lyckoträff. Havtorns krämen blev mycket mildare i smaken.

Receptet på havtorns krämen fanns här, men nu häller vi också i lite äppelsaft. Svårt att säga mängd efter som vi bara häller i, och kanske aningen mer potatismjöl (vi prövar mest!)

Äntligen har jag saftat ur alla bären och fick 45 liter saft. Det kan man tycka är mycket men det är ungefär vad vi kokar varje år och nu då jag städa frysarna hittade jag 2 liter från ifjol, så här går mycket saft. Tro nu sen inte att all saft förvaras i vackra glasflaskor med fina etiketter, nej det är bara några stycken som förväntas gå åt rätt fort. De övriga är tappad i plastflaskor och fryses in.

Men nu skall jag fortsätta med mina sysslor, alla helger i september är inbokade med trevliga saker. Så då får jag försöka hinna få annat uträttat på kvällarna ;)

3 kommentarer:

  1. Vacker äppelbild och härligt att du hittat receptet, men det var som jag mindes det; har nog det i huvudet fast jag tvivlar ibland ;)Nu inväntas äpplen så jag kan göra ;)Har receptet någonstans själv, men har inte sökt 100 %-igt efter det...Mycket saft går åt var det finns barn//mor

    SvaraRadera
  2. Tackar!Men fanns ingen citronsyra på apoteket..Så jag la äpplena i "maijon"!//Anette

    SvaraRadera
  3. Anette, tillfälligt slut eller tar dom inte in mera sånt?

    SvaraRadera