tisdag, september 15, 2009

10 dagar kvar....

























nedräkningen har börjat tills vi åker på semestern.
Men ännu återstår en del jobb så man har lite svårt att förstå att vi snart skall åka.
Nu har jag ledigt till fredag då vi börjar lägga in nytt i växthuset, allt skall vara klart då vi åker för nya plantor kommer veckan efter Mallorca.
I söndags fick jag lingon av väninnan A och medan vi satt och prata var hennes man och plockade kantareller som vi avnjöt i en god gräddsås. Tack snälla ni!
Och Tack till mamma som plockat svarta vinbär åt oss.
Idag har jag kokat svartvin bärssylt, lagat rå rörd lingonsylt. Saftat svarta vinbär! Just nu saftar jag röda vinbär och jordgubbar (dom har jag faktist plockat själv!)
Eftersom jag ändå grejat i köket har jag gjort kalops tills ikväll och så kokar jag ett älgstek tills imorgon(så får det stå och dra i spadet över natten).
Jag har också kokat havtornskräm eftersom jag inbillar mej att det är mycket vitaminer i det, och både storasyster och lillebror har en släng av förkylning nu.
Mina barn gillar den pösiga varianten av havtornskräm...

Jag vispar 4 ägg pösigt med 3 dl socker. Blandar 3 dl havtornssaft med 7 dl vatten och 7 msk potatismjöl, sen rör jag ner äggskummet och låter det sjuda upp. Klart!
Ps. Enligt receptet skall det vara 1,5 dl socker men det tycker min familj är för surt.

Och Tibbe ja han försöker vi lära att han kan uträtta sina behov även om han är kopplad. Eftersom han i normala fall traskar fritt på gården, men snart skall han vara hos faster en vecka. Så han behöver få lite fasoner i sej innan vi åker...

2 kommentarer:

  1. Vattnas i munnen när jag ser bilden på krämen - den e ju så ljuvligt god! //mor

    SvaraRadera
  2. mmmm gott....åå mosters lille kille måste va i koppel!stackarn!hahaha

    SvaraRadera