lördag, april 30, 2011

Från pasha till glass....













och följande helg är det morsdag!
Nu gör vi inget annat än firar!

Om vi inte är speciellt förtjusta i memma i vår familj så älskar vi alla påskpasha som egentligen härstammar från Ryssland. Min första bekantskap med pasha fick jag då jag gick i husmodersskolan för 21 år sedan ;). Fast då hade vi riktiga pasha formar med fina mönster på. Jag har inte sett dom i handeln någonstans tyvärr, så vi använder en sil med duk i där pashan får rinna av till följande dag.
Jag älskade pashan och den blev en tradition hos oss.













Men nu är det vappen och första maj. Vid ett besök hos cafe väninnan berättade hon att hon gjort glass och det var riktigt gott jämfört med det som säljs i affären. Jag berättade att vi ofta gjorde glass hemma då jag var barn. Nu hittade jag den lilla gulnande lappen med glassreceptet på och jag och barnen testade.
Det var riktigt gott. Maken sa det smakar grädde. Självklart smakar det grädde det är ju gräddglass! Men varför smakar inte köpt gräddglass grädde, hm...
Testa gärna ni också:

4 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
5 dl vispgrädde
100 gr. blockchoklad
1 dl jordgubbssylt (gärna råmixad)

Dela äggen gula och vita skilt för sej. Vispa äggulorna med socker och vaniljsocker till skum. Vispa grädde skilt. Och vispa vitorna skilt till skum. Vänd sen varsamt ihop alltsammans med jordgubbssylten och den grovhackade chokladen. Slå massan i en 2 liters form och frys in. Eller portionera i mindre kärl.

Man kan byta ut jordgubbssylten och blockchokladen till vad man själv önskar smaksätta det med.
Vi tog vad vi hade, och det var lite hackad choklad, frusna jordgubbar och blåbär.
Min syster som var här berättade att hennes favorit som barn var med salmiak, det fanns att köpas flytande på flaska förr (har ingen aning om det finns idag).
Men min absoluta favorit var hackade likör karameller i.

Trevlig helg alla!

2 kommentarer:

  1. Oj,låter smarrit me hemlagad glass!Ska testa.Ang salmiaken finns de ju salmiaksnonpareller,men finns ju oxå krossad turkisk peppar att köpa!///Anette

    SvaraRadera
  2. Anette vi har krossad turkisk peppar i skåpet och killarna ha upplyst mej om att he blir nästa smak att testa. Dom ville testa det sist men mor i huset ville testa med bär... ;)
    Salmiaksnonpareller är dock obekanta för mej för kolla in det...

    SvaraRadera