söndag, november 15, 2009

Pyssel söndagar...

























i november! Det borde bli en tradition !
Förra söndagen kom syster hit och vi gjorde granris bockarna. Passade bra eftersom jag har egen skog bakom uthuset.

Idag plockade jag fram pepparkaksmåtten och så åkte jag och barnen till syster yster och bakade pepparkakor. Passade bra eftersom hon har mycket större kök än oss.
Storebror var med och gjorde degen igårkväll.
Så idag har vi bakat och bakat och bakat.
Pepparkakshus och en massa grejer till, men dom kommer inte med på foto förrän dom blivit garnerade närmare jul.
Just nu ser dom ut lite som Pippi Långstrumps villa villekulla!
Lite sneda och lite vinda, men som vanligt har vi trimmat magmusklerna av allt skratt. Ju tröttare vi blir desto mera skrattar vi.
Men det var ROLIGT, det var nämligen första gången jag gjort ett eget pepparkakshus med mina barn. Vi brukar köpa en färdig byggsats att sätta ihop och garnera med godis.
Slutligen blev det pepparkakor av degen som lämnade, och ett måste i vårt hus är 1 ny pepparkaksform varje år.
I år blev det en hund och ett hundben. I vårt hus finns inga "vanliga pepparkakor" mest bara roliga figurer, men det beror nog på att det mesta av degen bakar faktiskt barnen ut själva. Så gräddar jag.

Men nu är det dags att gå och sova!

4 kommentarer:

  1. Vackert - juligt var det här :) //mor

    SvaraRadera
  2. Hahaha ja vi är skit kul!!!!

    SvaraRadera
  3. Det är något speciellt att göra pepparkakshusen själva tillsammans med barnen. Det brukar vi också göra och det där med proportionerna blir ju hur tokigt som helst. Men skojigt är det!

    Och att sedan äta upp det hela. Så där bortåt trettondagen. Med godis och allt, suveränt!

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra röda ljusstakar du har ;)//morsan

    SvaraRadera