söndag, oktober 28, 2018

En vecka går så fort....

och jag har levt i en semester bubbla hela veckan!
Jag har verkligen lyckats koppla bort mej mentalt och bara njutit av dagen...
Jag fick en riktigt fin start på semestern,
lillebror som var hemma ännu förra helgen hade bjudit mormor o morfar
och moster med familj på tacokväll så han fick träffa dem alla
 innan han återvände till skolan.
Dottern och sambon som inte hade möjlighet då kom över
med trattkantareller på lördag och vi gjorde älgfile
i gräddig kantarellsås.
Och mumsade på Amerika godis....
Och de bästa stunderna är ju då hela familjen är
samlade i köket samtidigt 💖
 
Egentligen var jag sugen på att åka bort på semestern men 
sansade mej och njöt av livet och hösten hemma...
Och den bästa avslappningen får jag ändå på 
villa Sjöstrand!
Dessa foton tog dottern och de var så fina att jag
vill dela dem här också...
Det var fullmåne och så vackert ute och hon lyckades 
fånga ögonblicket som gav en magisk känsla.
Maken hade överraskat med att köpa årets blossa glögg
och den var mycket godare än fjolårets.
Och så prövade vi Annas polka pepparkakor och
Annas lakrits pepparkakor med dadlar och mögelost.
Polka pepparkakorna passade mycket bra
ihop med dadlar och mögelost.
Dagen efter avnjöt vi kaffe ur muggarna maken fått.
Och maken tyckte det var den bästa kaffemuggen!
Precis! Vad är det jag sagt?!
Kaffet smakar olika bra ur olika muggar!
Igår åkte mamma, syster och jag ut på äventyr 😍
Jag hade denna plats (en bland många andra)
bland platser jag någon gång vill besöka...
Och precis innan semester skickade syster....
Jag har hittat en plats vi måste besöka!
BINGO! Då åker vi, och trevligt nog var mamma med
på noterna och ville också komma med och vandra!
Vi började dagen med kaffe och pick-nick på en bänk
nedanför fyren på stranden. Det är en udde så vattnet skvalpade
på båda sidor om oss.
Sen vandrade vi längs strandkanten på udden och 
fortsatte längs naturstigarna.
Där finns många uppmärkta stigar, bara att välja hur
långt man vill gå. Och fågeltorn för de intresserade,
själv är jag mest intresserad av utsikten från tornen 😊
Vi vandrade också iväg till Villa Elba som har uthyrningsstugor
och en sommar restaurang (den var ju dock stängd nu)
Ett mycket vackert ställe!
Med endast några km utanför Karlebys centrum så är 
detta verkligen en oas, och mycket människor som var ute.
Vilken fin dag det blev, mycket vandring,
otroliga intryck av hur mycket fint som finns i vårt land,
solsken, lite vitt puder av snö på marken och några minus grader 💖
Jag älskar denna bild som min mamma tagit,
trots solskenet fångade hon fyren i ett magiskt läge medan solen
var i moln. Och trots alla spökhistorier om fyren, 
träffade vi inte på några av dem.
 
Harrbåda fyr som byggdes 1953 och fungerade som en obemannad
linje fyr i 25 år, innan den togs ur bruk!
På svenska yle kan man läsa:
När vinden friskar i fungerar fyren som en gigantisk flöjt. 
Det låter ungefär som när man blåser i en tom glasflaska. 
Efter att ha vandrat runt hela eftermiddagen avslutade vi dagen
med kaffe och picknick nedanför fyren och då hade 
vinden tilltagit och förutom vågskvalpet avnjöt vi kaffet
till fyrens visslande.
 
Men idag är det sista semesterdagen och solen skiner....
och jag tror jag skall läsa ut en bok jag lånat
av en kollega innan jag går ut i solen!
 
Ha en skön söndag alla!

3 kommentarer:

  1. Det är så roligt och värmer ens hjärta att läsa att du verkligen, kanske första gången?! Haft THE semester ��❤️
    Oj trattisar skulle jag vilja kunna plocka också!!! De är så goda!!!
    Men vauv va funa muggar E har fått!!! Dem gillade jag!
    Det var så kul att träffa lillebror och så mysigt med tacokväll för det är nog lääänge sen vi gjort ihoo!
    Och gårdagen går inte att förklara i ord det var en helt fantastisk dag!!! Tack för den ❤️
    Ha en bra jobb vecka ��

    SvaraRadera
  2. Stort tack för både tacokvällen och utflykten, gav minnen för framtiden, härlig gemenskap tillsammans hade vi bägge gångerna...Ljudet från fyren så spännande och helt otroligt var det, att det kunde låta så...Så fina muggar maken fått, samma modell, tror jag, som de med svanarna från vårt lands 100 års firande, de gillade jag också...Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja tiden går fort när man har roligt, och din semester vecka verkar ha varit händelserik.Finns inget så härligt som att ha alla samlade kring köks bordet. Så jag förstår din glädje.
    Fina muggar din man har fått och vilken härlig tjej resa ni fick i lördags. En helt härlig semester vecka! Nu när vi går mot mörkare tider får jag önska dej mera mys med ljus och lyckta:-) Allt gott!

    SvaraRadera