tisdag, september 25, 2018

Tillbaka till....

vardagen!
I förra veckan hade jag ett par semesterdagar och åkte
till Åland för att hälsa på lillebror och besöka skördefesten.
Det var meningen att mamma och jag skulle åka,
men så följde pappa också med och det var bara trevligt.
Storebror följde också med men han sov över hos en kompis
som varit där på praktik i 6 veckor och de åkte hem före oss.
Vi hyrde en stuga på campingen som egentligen stängde den 
sista augusti, men denna helg är det trångt på Åland...
Så flera stugor var uthyrda och flera husbilar på plats.
 
 Vi kom dit på torsdags eftermiddag och hann fika på
Sittkoff med några bekanta innan de for till Sverige.
Och naturligtvis träffade vi lillebror 💖
 På fredagen besökte vi de gårdar som är med i skörde festen
ut mot Lemland och Lumparland.
Vi besökte också en sågkvarn och det var intressant!
Att man malde mjöl i kvarnar har jag på klart men att
man även sågade stockar i kvarnar var intressant.
Och det har funnits många sådana på Åland
oftast på plaster där man byggt båtar.
På kvällen då lillebror slutat skolan åkte vi på kryssning
med Eckerölinjen, det var moffas och lillebrors önskan.
Och den kan jag beskriva med ett ord GUNGIGT!
När de andra avnjöt middag ombord satt jag och tuggade 
Calma tuggummi som är mot illamående.
På lördagen fortsatte vi att besöka min favorit gård från ifjol
Mattas gård ett gårds mejeri i Sund, där de också serverar den godaste
halloumiburgaren jag smakat! Men säljer även olika ostar, glass och yoghurt.
Sen fortsatte vi ut till Geta till Bolstagård och där är det verkligen
stor jippo med många olika program och försäljare.
Där smakade vi deras goda hamburgare med eget hängt kött
från gården och riktig helkött burgare förståss.
 Lillebror följde också med oss på lördagen men han var inte
speciellt intresserad, utan kom med i sällskapet.
En tanke som slog mej eftersom jag var på en föreläsning
innan jag for om att kemikaliebanta mitt hem var
att de flesta produkter var i glas eller papper och handlade man
fick man en papperskasse eller påse 👍
Det var endast ostarna jag köpte med hem och hinken med 
ohomogeniserade eko yoghurten som var packat i plast.
Det finns många olika honungsförsäljare men jag föll för
den jag köpte av ifjol, Norrängens honung. I år satsade jag på 
smaker med ingefära, kanel och citron.
Sen är jag så glad att någon satsat på olika cider smaker!
Jag är så avundsjuk på alla som tycker om öl och kan smaka från
olika små bryggerier och ha åsikter....
Så nu ser jag verkligen fram emot att testa mina 4 olika cider sorter 😃
En lavendeltvål och öltvål följde också med hem...
Öltvålen skulle passa bra till håret också och det ska jag testa,
jag gillar nämligen shampo tvålar!
Kom i kontakt med dem från Luch för flera år sedan och föll direkt.
Dock säljs inte Luch här, men det finns idag en annan eko
shampo tvål på en av närbutikerna som jag brukar använda.
 Innan vi reste kom makens kusin in med en saftflaska,
Körsbärssaft som hon kokat av egna körsbär!
Oj vad jag blev glad!
Och vem skulle inte bli glad av en fin glasflaska och hemma
gjord saft?!
Dotterns kommentar då hon smakade sa allt:
-Gud vad gott!
Och det var jätte gott! Tack 💖
På andra bilden hamnade ett foto med från vi smakade
helköttsburgarna och äppelmust med havtorn i den flaskan.
En nyhet för mej och den var också god!
 
Men nu är det dags för middag hos oss och sen skall vi in på
kaffe till granngården innan jag åker på nattjobb.
 
Ha det gött alla!

2 kommentarer:

  1. Vilken resa! Har hört massor om den där skörde marknaden, men jag har aldrig upplevt den. Säkert massor av godsaker där! Det är ju så roligt att pröva nya smaker 😊. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Tack för sällskapet,så bra vi hade det, det blev en lyckad resa, hann uppleva mycket på några dagar, så mycket gott dessutom :) Ser fram emot nästa....fast igårkväll hade vi ju en trevlig minitripp också ;)

    SvaraRadera