lördag, oktober 17, 2015

Resedagboken fortsätter....

Söndags morgon var det dags för
the Golden circle.
Den och Blå Lagunen var de saker jag hade på
min önskelista att se på Island.
Vi började med nationalparken Thingvellir där
kontinentalplattorna möts och går isär.
 Platsen sägs vara den plats där islänningarna höll
sitt första riksmöte.
Vi tog en promenad ner till Silfra,
som är den enda plats där man kan dyka eller snorkla direkt 
i sprickan mellan två kontinentalplattor.
Vattnet var riktigt klart där och man kunde se rakt ner.
 Sen for vi vidare mot Geysir där gejsern Stokkur sprutar  vatten 
mellan 15-40 meter högt upp med ca 8-10 min mellanrum.
Jag blev så betagen första gången den sprutade att jag inte 
hann fotografera, men lillebror tog kort nästa gång =)
Detta är ett mycket aktivt område och det ryker ur marken
lite här och där. Fanns en liten gejser där också
och naturligtvis stora Geysir, men de sprutade inte just då.
Slutligen sista sevärdheten Gullfoss,
den faller i två etapper, först 11 meter och sen 21 meter.
Mycket, mycket mäktig. Det största vattenfallet i Europa enligt 
vad jag läste där någonstans.
Vi slapp att gå och se den ovanifrån men också ungefär
på mitten, mellan de båda etapperna
 slapp man att gå och beundra den.
 
 
Slutligen hade vi tänkt söka upp en naturlig hot pot,
men kylskåpet i lägenheten var tomt och för att hinna
och handla innan de stängde for vi till Selfoss en mindre "stad"
och handlade mat.

Man räknar inte att det tar så länge att besöka dessa ställen,
men väl där lämnar man ändå att vandra runt och betrakta
den underbara naturen och dess upplevelser.
Så klockan gick fortare än man trodde den skulle göra.
 
På måndagen skulle vi besöka Blå Lagunen,
men den var så fullbokad att vi skulle slippa in först 
på kvällen. Vi utforskade i stället Reykjanes peninsula.
Dit hör också den Blå Lagunen och hittåt ligger också flygplatsen.
Landskapet är kargt och man ser bara lava vart man än tittar.
Vi körde km efter km och det ända vi såg var svart lava.
Dottern berättade om islänningarnas tro på 
älvor och troll (älvor är kanske fel namn på svenska?)
Och jag kunde bara konstatera om jag bott på Island
hade jag förmodligen varit författare, naturen inbjöd
på något sätt till det =)
 Helt plötsligt befann vi oss mellan dessa kontinentalplattor.
På ena sidan bron har vi den europeiska och på andra sidan
bron steg vi iland på den amerikanska.
Vi åkte vidare mot ett mycket geotermiskt område...
och här ombads man verkligen att följa stigen!
Det pyrde och rökte ur marken överallt...
Stigen hade tydligen gått ännu närmare tidigare,men nu bara
 fräste det och kokade här och stigen hade kortats av. 
 
Kvällen avslutade vi på "simhallen" nära där vi bodde.
Det var utomhusbassänger att simma i och temperaturen
i luften var 8 grader, och vattnet var ljumt och skönt.
Det var riktigt skönt att få simma.
Det fanns också små poler med olika vattentemperaturer.
Jag satt en stund i en som var 40-42 grader varm och
jag trodde jag blev "skållad" innan jag vant mig.
Jag var varm ännu då jag kom hem och kröp ner till sängs. 
 
Fortsättning följer.....

3 kommentarer:

  1. Alltså vauv oj vilka underbara bilder och vad mycket underbart ni varit med om!!! Jag önskar så att vi också hade kunnat följa med.
    Väntar med spänning på fortsättningen!!!!

    SvaraRadera
  2. Säger bara...åhhh, vilka vyer...Helt fantastiskt :)

    SvaraRadera
  3. Oj vilka härliga bilder och vilken upplevelse ni har fått. Missade första delen, eftersom jag inte varit inloggad när jag haft gäster, men jag har läst allt intressant ni varit med om. Nu väntar jag med spänning på fortsättningen. Vilket
    annorlunda klimat en här och landskapet är ju helt förtrollande. Önskar jag någon gång i framtiden skulle ta mig dit och få se det med egna ögon. Har ju alltid drömt om en resa till Island.

    SvaraRadera