lördag, oktober 24, 2015

Idag har jag problem....

lindriga välfärdsproblem faktiskt!
Kommer ni ihåg min kaffe servis Irja?
Jag har alltid gillat den!
Jag minns då jag som barn fick duka fram fin servisen 
hos mormor om jag var riktigt försiktig och inte
tappade den.
Tydligen gick det bra för en dag kom mamma med
12 kaffekoppar med fat och sockerskål och gräddsnäcka.
Jag skulle inte ha slåsst för att få den
(jag anser inte materiella saker ha det värdet)
men att jag fick den gjorde mig alldeles 
glad och varm i hjärtat.

Lika glad blev jag den dagen makens kusin kom in
med kaffekannan och sa:
-Mamma, säger att du ska få den.
Och makens faster har berättat att hon köpte den för
sina konfirmations pengar på den tiden.
Lika glad blev jag också när min kusin från Liljendal
kom med flera assitter!
Att så många delar kommer från släkten gör att den 
känns ännu mera värdefull!

Sen har vi kompletterat lite i gången...
 mjölkkannan köpte maken i födelsedags present
ett år då vi var på Juthbacka marknaden.
Och jag har ropat in några delar på auktion.

 Och nu en kväll då jag kom ur jobbet skickade en 
kollega ett meddelande att jag skulle kika in på en
köp, byt och sälj sida för det borde vara "min" servise
till salu där.
Och jag kikade in, och det var "min" servise, och jag tänkte skicka
 och fråga om jag fick köpa bara assitterna,
men....
soppskålen var så fin att fingrarna inte lydde hjärnan,
utan jag skrev om den finns kvar köper jag rubbet.
Och nu är den min!
Jag som aldrig skulle ha matservisen av den!
Och det är nu problemen kommer,
vad skall jag städa bort ur mina skåp för att allt ska rymmas?!

Köpet innebar också att jag nu har dubletter av vissa saker.
 Och jag planerade att sälja bort en av dubletterna,
men då kom problem nr 2.
Min man! Han anser att här säljs ingenting!

Servisen tillverkades en kort tid,
men återkom något år senare men då hade 
utseendet ändrats. 
Den var vitare i färgen och blommorna hade svängt 
åt andra hållet och guldstrecken mellan blommorna
var borta.
Otydlig bild, men jag har 5 assietter av den nyare sorten.
Väninnan fick ett himla sjå i somras att få ordnat så jag skulle
få dem reserverade åt mig.
Och syster fick åka och hämta dem för att sen inse att
det var den nyare modellen, men det gör inget =)
På samma gång köpte syster en mattallrik 
som jag kunde ha att servera kakor på tyckte hon.
 Det var bra för gårdagens köp bestod av 
6 djuptallrikar och
5 mattallrikar
så med systers tallrik har jag halva dussinet av dem 
båda nu =)

Jisses, detta måste verkligen vara det längsta och 
torraste inlägget på länge!
Undras hur många som kom ända till slutet? ;)

3 kommentarer:

  1. Skrattar och säger till pappa som sitter här bredvid att du är påläst, mycket av det du berättar om olika sorter hade jag inte den blekaste aning om, samtidigt känner jag som din make, bra med de extra grejerna, bra att ha om något söndras...Fin är den iaf o säkert hittar du något rum för den...Jo soppskålen var verkligen fin, förresten alltihopa, så roligt ha...

    Skönt veckoslut till Er alla!Borde ses, men...allsist hörs vi nå i morgon?!

    SvaraRadera
  2. Ja servicen är jättefin och eftersom den kommer lite varstans ifrån och mycket från släckten så blir den mera speciel.
    Jag håller också med din make,spara allt ifall nåt går sönder.sen har du ju 3 barn också...
    Ha det bra kram!

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg, för du vet ju så mycket om denna servis. Tycker oxå som de andra att det kan vara bra med lite extra ifall något går sönder. Å jätte vacker är den och sen finns ju släkt historien med. Du kanske borde teckna ner den till kommande generation. Alltid problem vart man skall förvara allt, men du löser det säkert.
    Trevligt veckoslut!

    SvaraRadera