måndag, augusti 17, 2015

Det närmar sig.....

dotterns avresa....
Och självklart måste hon ha med ett par Närpes-vantar 
i sin kappsäck =)
De gick bra att sticka men tusan vad många trådar att fästa!
 Och så passar vi på att fylla frysarna med godsaker...
Fast godast är dom att äta färska med vaniljglass, mums!

Och sovrummet tog en vecka att städa, lite i gången...
Men spindelnäten i taket är borta,
fönstren tvättade,
alla saker bort sorterade,
mattorna tvättade
sängkläderna vädrade och
madrasserna tvättade med ångtvätten.
Och jag sov som en prinsessa inatt ;)
Jag försöker lära mig att leva i 
frivillig enkelhet!
Allt jag inte behöver, tycker om eller som inte har 
någon funktion skall jag göra mig av med!
 Det gäller ute som inne...
Här fanns en gång en vacker blomrabatt med "blåtuppar" men
eftersom där var mer nässlor än blommor så tog vi bort den.
Likaså uppe på berget har det varit vackra blommor...
nån gång... för något år sedan... 
Och när första chocken lagt sig över hur tomt det blev
så är jag riktigt nöjd!
Jag vill inte rensa ogräs!
Alltså är det lika bra att ta bort rabatterna
och slippa irritera sig på ogräset!
Missförstå mig rätt...
Jag älskar vackra välskötta trädgårdar,
men jag vill inte sköta den själv,
och har heller inte som krav att någon annan måste det. 

 Jag älskar mitt jobb,
och just nu jobbar jag heltid.
Men mitt hem vill jag skall kännas lättskött
och ge tid för lugn och ro och att umgås.
Inte kännas som att komma hem på ett arbetsläger!

Fotot blir antagligen den enda selfie ni får av mig :)
Men det symboliserar min längtan
efter ett mer avslappnat liv så bra.
Umgås och njuta och slippa vårda och ta hand om
en massa materiella ting...
Det enkla är oftast det vackraste :)
Och dottern fångade just det ögonblicket då
jag och hennes Hilda myste till fullo! =)

Ha det gott alla!

4 kommentarer:

  1. Så fina vantarna blev, men förstår det blev många trådar att fästa :(
    Härligt med godsaker till frysen!
    Gillar selfien med Hilda, så stor hon har blivit...
    Vilken förändring på berget och kanten till gräsmattan, men håller med, det enkla är ofta det vackraste och skönt att få det lite mer lättskött...
    Det gäller att prioritera bort det man inte är intresserad av, allt har sin tid...
    ibland är det skönare beundra andras, när någon annan mer intresserad gjord grovjobbet...
    Låter skönt med storstädat sovrum....
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Oj vad många godsaker du ska få frysa!ser så löckert ut.
    Vantarna blev jättefina de med.jag som älskar att fästa dem hade ju kunnat fästa dom.
    Ja vi har inga blommrabatter mera heller och har inte haft på 4 år och det är skönt.älskar att beundra andras men just nu orkar jag inte sköta en egen.
    Bilden av dig och Hilda är super fin!!!den får du göra till Canvastavla till ditt fina sovrum!!!
    Ha det bra vi ses!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra Närpes vantar du stickat. Men det blir alltid massor av ändar sen och jag hör nog till dem som inte riktigt gillar att festa. Fast det brukar nog gå bara
    man börjar på. Vackra vantar att visa upp på Island! Härliga godsaker du fryser in.
    Bra att ha i vinter sedan. Du är klok du, man skall nog bara ha det som man gillar
    runt omkring sig och ibland är det just det enkla som är det vackra. Huvudsaken är att man mår bra och också hinner njuta av livet. Vackert foto av dej och dotterns katt!

    Ha det gott och hälsa dottern!

    SvaraRadera
  4. Härligt!Jag skulle oxå behöva börja tänka i dessa banor!//Anette

    SvaraRadera