tisdag, mars 31, 2015

Jag har en fantastisk helg bakom mig...

som började med att jag fick sätta mig till dukat bord
på fredagskvällen.
Lillebror hade gjort klyftpotatis och wienerschnitzel,
och äppelkräm till efterrätt.
Enda han klagade på var att jag inte varit och köpt 
några färska grönsaker så det blev kokad majs.
(Det var en skolläxa att göra en middag
och han valde själv menyn)
På lördag var jag borta hela dagen och på hemvägen
fick jag ett sms av lillebror att han skulle bort till kl 18
så för att vi skulle hinna äta middag tillsammans 
hade han en skinkpaj i ugnen.
På söndag sa storebror att han ville ha plättar till lunch
och han kunde göra dem om vi var nöjda med det.
Sen gjorde storebror älgfilé till middag.
Så jag skall påminna mig om denna helg nästa gång
jag står och klagar på att mina tonåringar lever lyxliv
och inte vill göra annat än sitta vid datorn. :)
Själv gjorde jag något jag inte gjort på länge,
jag läste böcker.
Eller jag läste klart de sista sidorna i attraktionslagen
och så läste jag såld.
Attraktionslagen är en mäktig universell lag
 som gör att man drar till sig det man fokuserar på. 
Genom att lära sig att använda attraktionslagen
 kan man leva i ett positivt flöde och bli en medveten skapare av sitt liv. 
Tyvärr kan inte attraktionslagen skilja på 
positivt och negativt,
utan man får mer av det man fokuserar på.
Jag kunde inte låta bli att tänka på attraktionslagen
för en vecka sen då jag satt på villan och åt grillkorv
med min 90-åriga granne.
Hon tyckte att hon haft tur i livet,
hon hade alltid varit omgiven av underbara
 och hjälpsamma människor.
Jag kunde inte låta bli att tyst undra om det handlade 
så mycket om tur, 
eller är det så att hon alltid sett det positiva
 i sina medmänniskor som gjort att hon sett/fått mer och mer positivt?!
 
Såld däremot var en sann berättelse om en 17-årig flicka
som blev såld till en hallick.
Och jag måste erkänna att jag grät,
över livets orättvisor,
över hur en människa behandlar en medmänniska,
över dessa unga flickor som luras och 
smugglas ur landet med falska pass,
över att dessa hallickar slutligen hamnar i fängelse
i Sverige.
Ett fängelse i Sverige känns som ett lyxliv åt dessa hallickar!
Sen kan jag inte heller låta bli att undra:
Vad har dessa hallickar i sitt bagage som format dem att
bli så hänsynslösa och onda?
Jag tror ju inte att vi människor föds onda?!
 
Precis då jag stängde boken fick jag ett sms från
väninnan som undrade om jag ville komma ut på promenad.
Och det var faktiskt vad jag behövde just då!
Sen då jag kom hem hade jag för första gången på länge
inspiration att göra annat att vila på soffan!
Så jag:
bakade påsklimpor,
toscachokladkaka
och focaccia bröd. :)
Notera det snygga skärbrädet som jag inte vågar använda,
men lillebror som tillverkat det 
vill också använda det! :)
 
Och om någon orkat läsa såhär långt,
önskar jag er alla en fin påskvecka!
Ute har vi fullt vinterväder idag och snön vräker ner!

6 kommentarer:

  1. Skrattar! Tänk att jag orkade igenom allt du skrivit. Men vilka härliga killar du har! Dem kan du vara stolt över! Blev lite hungrig när jag såg allt gott du bakat. Undrar när jag skall få en sådan energi kick, så jag kommer mig för att baka. Här börjar frysen vara tom på allt, så jag borde nog få bagarlust snart.

    Trevlig fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  2. Duktiga killar, maten ser så läcker ut och alla bakverk likaså. Det italienska brödet gillade jag o rutorna var också goda.
    Måste kika litet i boken Såld igår, vet inte om jag klarar av att läsa den, läste litet i inledningen...sen tänkte jag, jag borde nu få ut Hundraåringen läst först, men skulle ta fram den idag, men nu vet jag ju inte var jag städat undan den ;) Så kan det gå också ;) Men allt som inte är stulet torde ju komma åter...
    Har läst en bok förr också som hade samma titel, tror jag....Den var också verklighetsbaserad. Men lättare läsa Hundraåringen för då får man skratta och inte gråta ;)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Oj,va du hunnit med mycket!Du har duktiga killar!E boken "Såld" din?Isfall kan jag lna den..//Anette

    SvaraRadera
  4. Oj vad gott allt såg ut! Ja du har verkligen jätte härliga killar!!!!
    Ja senast du läste i så var väl då du läste Gray?!
    Så ibland är det bara för skönt att få läsa.
    De där bak bröden såg också super goda ut!!!! Har inte ens hört om den sista!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Underbara pojkar du har! Kan ju inte riktigt fatta att de är så stora redan att de hjälper sin mamma med att göra mat ibland.

    Blir riktigt hungrig av allt ditt bakande.

    Ha en riktig trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  6. Anette, boken är dotterns men du får säkert låna den. Just nu har min syster den, men efter henne.... :)

    Syster, haha, ja senast jag läste var det Gray! :)

    Loa, Vad roligt. *skrattar* Ja det är några år sedan de låg och sov under bordet på ert bröllop, då var de små. Men nu är det tonårs hormoner och högstadiet som gäller. :)

    SvaraRadera