torsdag, februari 25, 2010

Nu äntligen börjar jag se en ljusning...













År 2010 började med buller och bång och en massa strul att reda upp. Tiden har heller inte velat räcka till åt allt jag lovat eller företagit mej.
Igår kände jag att nu börjar spänningen lätta och då tog en enorm trötthet över och jag kände mej som en urvriden disktrasa.
Jag tänkte åka på bio för jag ville se Luftslottet som sprängdes och det var sista kvällen den visades. Men jag var så trött så jag valde att stanna hemma.
Jag känner att jag måste börja tänka om! Ibland måste man missa roliga saker bara för att just det, bara vara!
Det kändes riktigt mysigt att vara hemma (har varit borta många kvällar i rad) och pyssla i köket. Barnen kommer ofta och vill hjälpa till och vi bakade frukost semlor tills idag och rabarberpaj som vi mumsa igår kväll. Jag tyckte om denna paj då jag var barn och mina barn gillar den lika mycket!
Här kommer recept om nån annan vill testa:

150 gr margarin
1 ägg
1½ dl socker
röres till sammans! Blanda sen ner:
1½ dl vetemjöl
1½ dl vetekli
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Jämna ut smeten i en pajform och vispa ihop fyllningen:
1 burk gräddfil
½ dl socker
1 ägg

Häll fyllningen över smeten och sist strör man över ½ liter rabarber eller bär.
Gräddas 35 min. i 200 grader.
Serveras med vispad grädde.

Vi har alltid bara gjort den med rabarber men den är säkert lika god med andra bär.

Nu skall jag ta ner julgardinerna, så ni ser jag börjar komma ikapp och bli redo att möta våren ;)

5 kommentarer:

  1. Vart ljusnar det ..inte på våran himmel här öser snön ner och igår var det20.g.r kall.Mars..april har knopp i.håret..Maj å juni blommar mest hå hå jaja....

    SvaraRadera
  2. Den pajen är riktigt goooooood!mmums!
    Nu hoppas jag verkligen av hela mitt inre att du får det lite lungt!!!Kram

    SvaraRadera
  3. Även jag önskar dig lugnare tider!Häls.A

    SvaraRadera
  4. Nog är det långt till sommaren men ljuset har tilltagit, även om kung Bore fortfarande har ett starkt övertag. Vi hade kallare än -30 grader nästan hela dagen igår men idag var det bara drygt -10 grader och SOL. Toppenväder!

    Med gnistrande vit snö, metertjock!

    SvaraRadera
  5. Den pajen e bara så gooood//mor

    SvaraRadera