måndag, november 30, 2020

Glädjen var total då jag fick....

 

råmjölk 💖
Den första proteinrika, mineralrika mjölken efter kalvningen!
Nu vet jag inte från vilken mjölkning denna är...
De första 5 dygnen efter kalvning säljs inte mjölken till mejeriet.
När jag var barn hade grannen kor och vi brukade få råmjölk
som mamma lagade till råmjölkspannkaka 😋
Sen när jag började jobba som lantbruksavbytare fick jag ofta 
råmjölk med hem, oj vad jag saknade den då jag slutade jobba som avbytare.
Jag försökte mej en gång på att göra bondost så som de äldre damerna
på bondgårdarna gjorde och som var så himla god...
Men det lyckades jag inte med, det blev en flopp 😂 
Men idag tog jag fram den gamla kokboken som är tryckt 1955 (och 
tillhörde mammas morfars hushåll) och gjorde kalvdans 😊
Resten av mjölken frös jag ner för att göra pannkaka på...
Det är den godaste pannkakan av alla 😂
Jag var dock lite nymodig och kryddade med både kanel och kardemumma.
Maken kom in och frågade om jag bakade pepparkakor
innan jag skulle i jobb, men det var kalvdansen som doftade så gott.
Dock är det inte makens favorit och storebror smakade inte ens....
Men det är ju bra så lämnar mer till mej och imorgon skall
jag äta kalvdans till frukost 😂

Och naturligtvis får kalven i första hand mjölken men
det kommer alltid mer än kalven kan dricka upp 😊
Tyvärr finns den inte att köpa i butik så det är total
LYCKA då man får tag på råmjölk 💖

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar