lördag, september 14, 2019

Hösten är vacker.....

och intensiv och naturen bjuder på så mycket gott!
Maken har provat att koka plommonsylt:
80 plommon och 0,5 dl vatten kokade han i ca 15-20 min.
Eller tills plommonen var sönderkokta och han kunde plocka
upp alla 80 kärnor ur kastrullen.
Sen tillsatte han ca 800 gr socker 
(beroendes på hur söta plommonen är) och saften av 2 lime och 
2 tsk kanel. Och lät alltihopa puttra ihop en stund. 
Jätte god sylt måste jag erkänna! 
 Maken är helt taggad på att både äta ur frysarna nu och att fylla
på dem med nya godsaker!
Mer än 20 år tillsammans och den mannen slutar aldrig
att överraska mej 💖
Mamma har fyllt vår frys med äppelmos och äppelsaft 💖
och dottern har kokat äppelmos med kanel o vanilj utan socker
som föll mej helt i smak 😋 
Själv har jag bara bakat nån äppelpaj emellan allt annat....
Tröskningen är klar för denna höst!
Och jag måste erkänna att jag är lite knäsvag de gånger jag
passar torken och ska klättra upp och ta prover😨
Jag borde klättra upp dit en gång per dag för att 
bota min höjdskräck.... 
 Igår fick jag ett paket på posten, lillebror hade beställt
hem muggen från Japan 😍
Denna säljs endast på den nyöppnade muminparken i Japan.
 I oktober kommer vintermuggen och därmed har det kommit
10 nya muggar detta år....
För många på ett år enligt mej....
Naturligtvis är det upp till var och en att köpa eller låta bli 😜
Trevlig helg till de som kikar in!

1 kommentar:

  1. Jag gillsr oxå hösten om solen skiner 😄. Lite tråkigt med regn. ☹. Vi har inte haft några plommon träd ,förrän för några veckor sedan, då kom mannen hem med två stycken.Men vi får vänta på skörden säkert några år. Härligt med en man som överraskar dej 😀.Jag håller på med att göra äppelmos nu och safta till sonen. Eller rättar sagt ha koll på saft Maja.Ha en fin höst!

    SvaraRadera