söndag, januari 27, 2019

Solig och kall....

söndag, - 24 grader visade vår termometer!
Jag lämnade hundarna hemma och tog en ensam,
snabb och kort promenad. 
Söndag förmiddag och nästan inga bilar ute i kylan,
naturen var så ovanligt tyst och fridfull. 
Solen sken och det knastrade under skorna...
riktigt uppfriskande nu innan jobbet.
Så har jag läst ut den femte boken på mitt nattduksbord!
Insåg också här på bloggen att jag läste samma bok för 
7 år sedan 😃
Och måste skamligt erkänna att jag inte gjort något för att 
rädda miljön på de åren!
Vi har i många år använd ett milt eko tvättmedel åt kläder
(därför att maken och storebror reagerar och får klåda
 av de flesta tvättmedel),
men nu läste jag nyligen att detta ecover var bra enligt
flera på något socialt media.
Så nu passade jag på att köpa hem både tvättmedel och disk medel
av märket så får vi se hur vi tycker om dem?!
Å andra sidan använder vi nästan inga medel alls i vårt hushåll.
Vi använder mikrofiber dukar och oftast ättika, matsoda 
eller citron enligt vad vi behöver rengöra.
 Wc är den stora boven där jag fortsättningsvis 
använder tvättmedel!
 På en föreläsning om att kemikaliebanta mitt hem i höstas,
kom vi in på gjutjärns pannor och teflon pannor....
Och när jag åkte hem hade jag bestämt mej för att söka
fram min gamla gjutjärns stekpanna 
(eller om det är makens, vi borde ha varsin minst)
Eftersom jag redan innan tröttnat på teflonpannorna!
Hos oss var det ingen skillnad på priset eller kvaliteten,
hållbarheten var lika dålig på alla!
 Sagt och gjort, hittade den gamla stekpannan och vår gjutjärns gryta
som vi fick då vi förlovade oss. Jag trodde inte de skulle
fungera på induktions spis med det gjorde dom.
Putsade upp dem med stål ull och kokade ur dem med grovsalt...
Oljade in dem och in med dem i ugnen...
 Dock tyckte vi att den gamla stekpannan var liten så
vi köpte en ny större!
Den är grövre i materialet och rysligt tung.
(och favoriten som används är den gamla 😉)
När jag flyttade hemifrån använde jag bara den gamla
stekpannan och träslevar eller metall slevar vid stekning.
Minns ännu makens kommentar då jag flyttade in här:
-VAAA???? Använder du träslevar? Jag trodde verkligen de flyttade
ut då min mamma flyttade!
Åren gick, teflonpannan flyttade in och plast slevarna...
och nu flyttar de ut tillbaka och de gamla återvänder 😃👍
 Och jag trivs bättre med de gamla 💖
Inget går upp emot en älggryta puttrandes i gjutjärns grytan
en kall vinterdag....
 
Men det blir inte idag, för nu står jobbet på schemat 😊 
Önskar alla en skön solig söndag!

2 kommentarer:

  1. Ja nu har vi haft kyligt, men verkligen soliga och vackra dagar. Vi behöver nog börja tänka på miljön, fastän det känns som en droppe i havet det vi kan göra.Jag gör precis som dig. Jag använder bara starkare medel i WC. Annars tvål, ättika, soda. Men jag vet att jag kan och borde göra mera. Försöker ha med väskor till butiken för att undvika plastpåsar. Men ibland om jag inte planerat ett butiks besök kommer jag hem med en plast kasse. Men den återanvänder jag som roskis påse. Gutgärnspannor är nog de bästa och maten blir godare i dem. Jag har för en tid sedan också införskaffat en gjutgärnsgryta. Hittade den på ett loppis i Huttinen i passlig storlek. Ett riktigt fynd! Men jag har nog också teflon pannor. Har köpt dem på Lidl och har varit riktigt nöjd med dem. Den sämsta teflon pannan jag haft var en Tefal. Den var redan som ny helt kass. Ha en bra vecka för nu får det räcka! 😍

    SvaraRadera
  2. Mycket snö har vi fått också, jag har lagt många timmar på att skotta snö de senaste dagarna, så i morse blev jag glad när pappa erbjöd avlösning, då hade jag redan varit igång en timme. Han erbjöd sig i går kväll också, men då sa jag...kanske du går in och värmer mat i stället så gör jag undan här vid trappan...och häromdagen sa jag...du ska inte blanda dig i mitt ;) Men i morse sa jag, ja-a, om du vill för nu har jag leda ;) Allt roligt får ett slut ibland, och det gör det när det känns som det blir för mycket av det goda...och så kändes det faktiskt i morse.
    Ja här används även litet kemikalier, försöker hålla rent med grejer som finns i huset (skafferiet) och träslevarna har aldrig varit utflyttade även om de fått sällskap av dito i plast, men träredskapen har alltid förnyats med jämna mellanrum här, först vid varje jul när en gammal man kom och sålde och nu på sistone av en annan försäljare...Oftast är egna väskor med till butiken, i alla fall när vi åker hemmavid, men visst händer det att man kommer hem med en och annan plastväska också, det sker oftast i samband med längre resor...Ha det gott!

    SvaraRadera