måndag, augusti 27, 2018

Med villa avslutningen bakom sej....

kan man väl konstatera att det ändå är höst?!
Efter en aningen kaotisk dag på jobbet for jag direkt
till villan och vart efter släkten dök upp hjälptes vi åt
att koka och grilla.
Dottern hade tagit med kub spelet och även om jag tror att
halva gänget protesterade och inte skulle vara med,
så var alla med i spelet ändå med glada skratt.
Efteråt sköt vi raketer och grannarna som var hemma
över helgen sköt också och det kändes extra festligt
då det var tjo och tjim och festligt överallt.
Och på paviljongen var det bröllop.
Likadant igår efter jobbet åkte jag ner till villan och
sov en stund på soffan innan vi åt middag (färdigt från kvällen innan)
Sen skickade brorsan och frågade om jag ville komma med ut i båt.
Bäst att ta tillfället i akt då man blir tillfrågad 😊
Vädret var ombytligt och en del såg tromber längs kusten igår.
När jag satte mej i bilen och for till båthamnen regnade det
men vi klarade oss undan regnet medan vi var på sjön.
På första bilden var det regnbågen jag skulle fånga bakom oss
och framför oss lyste solen.
Norrnäs har en jättefin båthamn med både grillkåta 
och en liten fyr som tänds när skymningen kommer.
Målet med färden var Märigrund som jag önskat få besöka.
Jag tänkte promenera ut dit förra vintern på isen.
Men det blev inte så...kanske var det tur?!
För då jag berättade åt min bror hur jag tänkt gå sa han,
vattnet är strömt där och jag skulle verkligen inte lita på att gå där!
Ifjol var dock isarna rätt tjocka och förmodligen hade det gått.
Nu fick jag dock komma ut dit med båt 💖
Där finns fiske fyren men också flera gamla fiskestugor,
ett litet fiske museum och en minnessten över de  som 
drunknade när de försökte ta sej över till Sverige undan kriget.
Det är en riktigt mysigt ö.
 
 
När vi åkte därifrån tänkte han köra yttre sidan om Grytskäret
och via Gåshällan men med en landkrabba som jag är
så gick det inte! Jag som blir illamående så fort...
Och även om han sa att vi redan är så långt ut att 
jag skulle se Gåshällan när som helst till höger, så hjälper
det inte då allt i min mage kör runt som en centrifug.
Så han svängde om och sen åkte vi från andra sidan ut
 så jag såg Gåshällan. 
Tro nu inte att jag ger mej så enkelt, jag vet redan vart jag vill
om jag får följa med nån ny gång 😊
Vi har en enormt fin skärgård och den är ännu finare sett
från vattnet 😍
Så jag är så tacksam för utfärden, och känner mej avundsjuk
på de som inte blir illamående 😃
Och det blåste inte ens hårt igår, det var havet som inte hunnit lugna sej
från blåsten kvällen innan. 
Ps. På de första bilderna är vi inomskärs och vattnet är lugnt!

Ha det gott ni som kikar in, dags att göra mej redo för kvällsjobb 😊

1 kommentar:

  1. Jo hösten kommer nog bara närmare och närmare nu. Senaste natt var här bara två pluss grader. Så snart kommer herr Frost och tar det sista i trädgården. Härliga bilder du bjuder på från villa avslutningen och resan till Märigrund. Inte roligt att va sjösjuk. Jag är också väldigt känslig när det vågar och guppar på havet. Allt gott till er!

    SvaraRadera