måndag, juli 23, 2018

Förra veckan på mina lediga....

dagar åkte vi ner till Raumo till campingen Poroholma.
Jag snubblade över den redan senaste vinter på internet
och tyckte den såg så mysig ut.
Men när vi åkte ner senaste gång maken och jag valde
vi att fortsätta längre söderut till Nystad.
Nu passade vi på att åka med föräldrarna som skulle söderut.
Vi hade toppen väder, simmade, njöt av solnedgången,
åt gott och drack gott vin.
Och satt ute till långt efter kl 24 på natten och ändå var
det varmt och skönt ute.
"Vattenbussen" som åkte ut från campingen var intressant
på sitt vis för jag insåg att det är där husmors semestern 2019
kommer att starta 😊
Vi stannade bara en natt för sen var det dags att åka hem i jobb.
 
 
Nu är en ny vecka med nya möjligheter och jag
börjar den med en ledig dag!
 Morsdags rosen har slagit ut i blom igen!
Och sist jag var in på bibblan skulle jag inte låna 
någon bok men kom ut med denna.

En höstnatt år 1891 dränker Kristina Andersson sina två sovande barn i Aura å. Sedan ror hon hem. Hon skickas till mentalsjukhuset på Själö, en plats i den åboländska skärgården som få patienter någonsin lämnar. 
 Johanna Holmströms bildrika och drabbande berättelse bygger på verkliga händelser. Den är en stor roman om moderskap, det onda och det frälsande och det helt vanliga. Om priset som tre kvinnor betalar för sin svaghet, längtan, kärlek, sorg och vänskap. Det är också en berättelse om galenskap och hur dess diagnoser skiftar enligt tid och kön. Om tystnadens arkeologi på Själö och om mentalsjukhuset som plats. 
 
En intressant bok som handlar om en bit av vår historia! 
På min lediga dag har jag njutit av att plocka 3 liter jordgubbar
och 1 liter blåbär. Skulle ha plockat mera blåbär men
då skulle maken åka hem så jag följde med en sväng.
Jordgubbarna var så små så hemma skördade jag rabarber som jag
tänker safta med jordgubbarna. Men just nu puttrar 
svartvinbären i saftmajan (de jag hittade förra veckan i frysen)
Väl hemma fick vi ett ryck att kratta och fixa till den
alldeles igenväxta sandplanen.
Vi jobbade både med handkraft och traktor och svetten rann
i den alldeles varma sommardagen.
Jag tyckte det blev jätte fint men maken har alltid så 
hårda krav så han fnyste bara.... 
fint, är DU nöjd nu?!
Han var inte nöjd då vi slutade för dagen 
men det var jag 😊
 
Ha det gott alla ni som kikar in och kom ihåg att dricka mycket nu!

3 kommentarer:

  1. Verkar verkligen va en toppen camping detdär!!! Och va bra du ändå åkte trotts jobb!
    Aij ja då vet jag att jag kommer få se campingen ��
    Oj va nu hunnit med blev säkert jättefint!
    Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga lediga dar du haft! Bra att ladda batterierna med. Å vilken sommar vi fått, med denna värme som inte verkar ta slut. Snyggt jobbat med sandplanen! I den här värmen är det verkligen strongt gjort! Ibland blir man ju svettig bara av att äta nu 😉. Fortsätt njut av sommaren!

    SvaraRadera
  3. Tack för ressällskapet, vi fick det riktigt härligt på vår resa :)
    Intressant bok, verkar det som och säkert gripande....Min morsdagsros blommar också om :) Fint ni gjort i sommarvärmen! Kram!

    SvaraRadera