tisdag, september 22, 2015

Åh, jag har hittat en lägenhet till mig och barnen......

och det var kärlek vid första ögonkastet!
Hoppas den är lika fin i verkligheten...
Jag måste dock säga att om vi tycker allt är dyrt  i vårt land, 
så är prisnivån där borta på Islandet (som lille O säger)
 på en helt annan nivå!
Jisses, dom måste ha höga löner för att överleva där!!
Eftersom jag inte kan kopiera bilder från Airbnb så
prövar jag att sätta en länk (här)
ifall nån är nyfiken på lägenheten vi bokat i Reykjavik :)
Ser verkligen fram emot att få träffa dottern!
Och maken ser det som semester att få vara ensam 
hemma en hel vecka, lugnt och tyst =)
Och från att ha varit utan köksgardiner i FLERA veckor
har vi äntligen fått dem strukna och upphängda.
Men vet ni vad??
Fönstren är fulla med flugskit igen! :(

Försöker läsa en bok nu igen (oftast saknar jag koncentration
och kommer aldrig till slutet, utan väljer en ny bok osv)
 Så få se om jag kommer igenom denna och lär mig
säga JAG och NEJ =)


I övrigt gör jag så lite som möjligt,
jobbar eller är i växthuset.
Eller chillar på soffan!
I lördags på kvällen var jag dock på en "kvinnoträff"
med kvinnor från olika kulturer.
Trots att vi inte hade samma språk, kultur eller religion
så är leenden, kroppsspråk och dans
samma för oss alla.
Och vi människor har fler likheter än olikheter
om vi bara lär oss fokusera på dem!
De två stelaste i gruppen var de två finländarna som var där
(jag och en väninna)
Trots att musiken var så bra att det ryckte i tårna så kom vi
liksom inte så långt så vi "vågade" skaka loss våra rumpor.
De asylsökande var betydligt mer utåtriktade än oss!
Det var dock väldigt hälsosamt att komma in i en miljö 
där man kände sig lite bortkommen och kanske 
lite påtittad?! 
Tack och lov fanns där goda vänner från andra kulturer
som verkligen gjorde allt för att vi skulle känna oss välkomna.
(Att vara välkommen och att känna sig välkommen är två skilda saker)
Det var en mycket trevlig kväll och jag beundrar verkligen
eldsjälarna bakom detta som hjälper kvinnor
både här men också utanför landets gränser! 
Owao, säger jag bara! Kvinnor kan!

Ha det bra alla som kikar in och var rädda om varandra!

3 kommentarer:

  1. Ler åt Islandet, han vet han; lille O.
    Ja resan närmar sig med stormsteg, snart är ni där :)
    Vad roligt det ska bli se var J håller till.
    Ångrar nästan att jag inte kom med, Islandet tillhör ju ett av mina favoritmål sen jag var barn, liksom Norge, Färöarna och en del av Alpländerna.
    Ha det gott och hoppas vi ses innan ni far...

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig lägenhet ni skaffat i landet där borta! Får önska er en riktigt trevlig resa! Säkert härligt att få träffa J och se hur hon har det.
    Man kan nog vara utan gardiner oxå, det är väl bara det att vi vant oss vid att ha dem. Jo att tvätta fönster är verkligen förspilld kvinno kraft. Speciellt nu när de här "stutts" flugorna irrar omkring. Lycka till med läsningen!

    SvaraRadera
  3. Haha ja lille-O han vill ju också till Islandet och gåmma.vart så synd att vi hann prata om det att vi skall åka :(

    hoppas du läser ut boken,jag får int ut na läst nu!

    Fina fina gardiner!

    Och vad roligt att det blev roligt på kvinnoträffen!!!

    p.s jag vill ju också till Islandet å!!!!

    SvaraRadera