tisdag, augusti 07, 2012

Rese dagbok...


Första dagen besökte vi mor och far som hyrde en stuga i närheten av campingen.
Andra dagen...
var vi på guidad tur på Kastelholms slott, blev förvånade då "slottsfrun" var en bekant :)
Vi besökte fängelset Vita Björn och traskade runt på Jan Karlsgården.
Vi var ut till Bomarsunds ruinerna.
Och åt Ålandspannkaka på cafeét (ryktet sa att de var godaste där.)
Och eftersom vi var i Sund körde vi runt och kikade på de gårdar
 jag var avbytare på för 15 år sedan.
Vi åkte till Saltvik och titta var jag bodde på den tiden.

På lördag besökte vi Röda korsets marknad i Mariehamn ett årligt evangemang.
Där var alla rödakorsets avdelningar från de 16 komunerna och sålde bakverk, blommor och annat smått och gott. I gammeldags stil, försäljarna hade förkläden och stämningen var god.
Jag lärde mej att Ålandspannkakan enligt gammaltradition äts med sviskonkräm,
naturligtvis smakade jag och det var gott!
Sen på kvällen åkte vi på mat till våra bekanta.
Kvällen gick för fort och plötsligt var klockan 12 på natten...
Dagen efter träffades vi igen och spelade minigolf, åkte ut till Bomarsund igen. Denna gång för att se på Notvikstornet och Brännklintstornet, bilderna är tagna från Djävulsberget.
Det var varmt och vi åkte och badade med barnen.
Sen avrundade vi med ett besök på Uffe på berget. Naturligtvis med kaffe och Ålands pannkaka, jag valde med sviskonkräm men blev besviken efter att ha ätit med sviskonkräm på marknaden. Detta påminde mest om plommon marmelad.
Maken gick med killarna upp i utkikstornet, precis som han gjorde med dottern min då hon var liten.
Själv trivs jag bäst nere på marken.
På kvällen testade killarna Segway på campingen och så tog vi en promenad över Lilla holmen och längs båthamnen. Vi kikade på den stora båten som lär vara till salu och som lär ha varit med i James Bond filmen Goldeneye. (Själv har jag inte sett filmen...)
På måndag var det dags att packa ihop, ta en snabbrunda på stan,
äta Ålands pannkaka på cafe Julius (godaste av dem alla enligt mej!)
Och så hann maken gå på Pommern med sönerna,
Tibbe fick inte komma med ombord så han och jag tog en promenad medan
eftersom jag trots allt var på Pommern på en klassresa för många, många år sedan.
Store bror i huset är/var mycket intresserad av att besöka slottet och Pommern!
Men nu dags att ta natt!
Och denna resedagbok kommer jag själv att ha nytta av inom kort,
för mitt minne är bra men inte så långt! ;)


4 kommentarer:

  1. Låter som ni har haft det riktigt mysigt. Roligt att ni har haft tid att vara lite lediga och göra skojiga saker innan vardagen hinner ikapp igen. Ni får ha en fortsatt bra sommar, augusti kan vara riktigt fin om det vill sig väl. / Eva

    SvaraRadera
  2. Fina bilder!Dit ska man nog behöva åka!Ni hann ju med mycket oxå!//Anette

    SvaraRadera
  3. Oj vilken fin resa ni haft och vilken fin resedagbok du gjort.ja det är bra med bloggen ibland då man kan göra tillbaka blickar då minnet tryter!
    /syster

    SvaraRadera
  4. Eva, Ja det var riktigt skönt att komma bort en sväng, vi hade dessutom tur med vädret och hade trevligt umgänge.

    Anette, ni ska absolut besöka Åland nån gång, såå härligt ställe!

    Syss, ja som då man planerar en bok om sommaren som gick i julklapp åt ungarna, då kan det vara bra att kika lite för att minnas allt.... :)

    SvaraRadera