onsdag, augusti 15, 2012

Känner att jag behöver förklara.....

mitt förra inlägg!
Lyssnade på radio nyheterna i morse och hörde att svinfarmarna hotar med bojkott mot de stora slakterierna om de inte får bättre betalt för svinköttet.
Jag hejar på dem och önskar dem bättre betalt!! Jag önskar kobonden skall få bättre betalt för mjölken, jag köper den ändå! Jag har aldrig tänkt att någon ska producera mat till mej med förlust!
Jag tycker inte heller att råvarorna i affären är dyra, när steg mjölk priset sist? Eller mjölpåsen?

Sen känns det lyxigt att få färska grönsaker direkt ur växthus, eller ett ämbar med jordgubbar direkt ur väninnas jordgubbsland i somras, eller bara att få ta upp de egna färska ny potatisarna ur jorden. Att få produkter direkt från ställe...äta blåbären i skogen, mums!

Att vi försöker leva på 50 euro i veckan har inget med detta att göra!

Det var en kul ide i vintras, men framför allt var tanken att vi skall "rensa upp i skafferi och frysar"!
Och jag städade faktiskt skafferiet och torkade hyllor där för ca 3 veckor sen, det kan man ju inte tro då man ser det nu. Och svårt att hitta är det också då det tillåts att bli överfullt.

Ser jag tillbaka på de 4 veckorna i vintras så var det mycket planering som gällde för att det skulle fungera bra, vi bakade också mycket mer bröd själv. Hela familjen engagerade sej och kom med idéer på vad vi skulle tillreda av det vi hade i frysen och barnen tyckte om att hjälpa till med att baka och sen smaka ;)
Det var inget vi skulle klara av året runt, men att städa ur skafferiet ibland är inte så dumt!

Men som konsument kommer jag också i fortsättningen att köpa inhemska matvaror och jag hoppas att vi får ha en levande landsbygd i vårt land också i fortsättningen!!


1 kommentar:

  1. Kloka ord och så sant det du säger, tror det vore nyttigt för oss alla att tänka till ibland och äta och städa ur det vi har...Närproducerat är alltid närproducerat och det känns alltid lika tryggt att äta. / mor

    SvaraRadera