onsdag, december 14, 2011

Det var en gång för många,många....

år sedan, som jag "snubblade" över blåa tomtemössor.
Pojkarna var inte gamla då jag köpte dem. Men oj vad dom har gillat dem och gör det ännu idag.
Så då jag i år "snubblade" över rosa tomte mössor var det självklart att brorsans flicka skulle ha en sådan. Hon är prinsessa ända ut i fingertopparna. Älskar allt som är rosa.
Hennes lillebror tyckte att han hade en väldigt orättvis faster för han ville också ha en tomte mössa, en svart för han är pirat.
Eftersom jag inte hittat svarta eller blåa tomtemössor i affären så blev det att gå till tygaffären och köpa tyg och sy en själv.
Damen i tygaffären berättade att hon mindes från sin barndom att deras granne hade antingen ett vykort eller en glansbild från Amerika och där var tomten blå. Blå rock och blå tomtemössa.
Det fick mej att börja fundera, när blev tomten röd?
På min tid hade tomten någon gammal pälsrock på sej. Och inte var han snäll heller. Han hotade att ta en med till Korvatunturi om man inte uppförde sej, så man vågade inte annat än nicka att man varit snäll. Och så hoppades man ju att han inte kikat på fönstren före jul....
Fast lite måste man ju hålla på traditionerna, som att tomten ska ha päls...
Tomten 2010

2 kommentarer:

  1. Vad fin hon blev svarta tomtemössan :) Gulliga bilder allihop! //mor

    SvaraRadera
  2. mössan blev super super fin!
    och korten var super mysiga!
    De blåa julmössorna är nog så himla charmiga så det finns inte!
    Ha en fin dag!!!!
    /Syster

    SvaraRadera