söndag, augusti 14, 2016

Med skolungdomar i huset....

känns det som att sommaren börjar och slutar
med sommarlovet!
Och imorgon börjar skolorna så idag flyttade vi hem från villan.
Maken har inte sovit många nätter hemma i sommar,
själv har jag inte sovit hemma sen min semester började.
Och efter semestern försökte vi ändå njuta till max
av sommaren och ungdomarnas sommarlov.
 Vi besökte våran sommarteater
(fast det var bland mina sista semesterdagar)
Super bra teater!!
Jag har plockat hallon i dotterns trädgård...
och kantareller...
Sen bjöd dottern på en så otroligt god älgstek
med kantarellsås! Mums!
Jag måste absolut testa hennes sätt nästa gång jag gör älgstek!
Vi har också hunnit bjuda lite gäster
(som vi är alldeles dåliga på att göra annars),
och träffa våra bekanta på Åland som glädje oss med ett besök.
Vi har också varit på god mat till makens syster,
oj mamma Mia så gott det var!
Och hunnit fika med våra villa grannar innan de for...
Och så fick jag en virkad gardinkappa av dem,
som passar alldeles perfekt i lilla sovrummet.
Precis en sån jag önskat!
Konstigt när nån då bara dyker upp med det utan att veta
om ens önskan?!

Så vi har verkligen haft socialt umgänge på vår
fritid de senaste veckorna =)
Sen svängde vädret hastigt och det blev blåsigt och 
regnigt och mörkare kvällar och dags att tända ljus och lyktor.
Vattnet på villan steg och vi fick beundra vågorna 
i vår lilla vik.
Ibland har jag tyckt att vår lilla vik är lite för liten,
att det vore roligt att komma längre ut till öppna havet.
Och det har blivit lite intressant att ibland kika på 
olika villor som är till salu =)
Det intressanta är dock att ju fler villor vi kikar på
desto mer älskar jag mitt egna sommarparadis =)
Och igårkväll konstaterade jag för min man att
vi verkligen fått den villan som passar oss,
vi trivs verkligen och älskar vårt sommarparadis!
Att vi nu flyttat hem betyder inte heller att vi avslutat 
villasäsongen, ifjol avslutade vi aldrig den.
Vi sov fortsättningsvis nån helg på vintern där ibland
då jag hade ledig helg.
Men nu är hösten här och vi får börja njuta av den årstiden...
Föräldrarna som varit en vecka i Uleåborg
 överraskade oss med att köpa hjortron till oss!
Underbart!
Så nu har jag kokat hjortron sylt och gjort American pancake
så nu är det dags att väcka sönerna och bjuda på 
söndagsbrunch. 
Sen skall jag gå ut i växthuset och umgås med min man =)
Ha en skön söndag alla som kikar in!  

Ps. Jag måste ju bara visa vad trevligt jag hittade i postlådan=)
Ett kuvert med mumin frimärke,
och inne ett brev där det stod 
Till världens bästa
Och en mumin disktrasa!
Gissa om jag blev glad???
Oh, you make my day! Puss bästa du!

3 kommentarer:

  1. Usch vilket väder vi fått! Får bara hoppas att det svänger snart och att vi får en lång vacker höst. Vilka godsaker du frestas med. Svampar, hjortron och hallon! Det är alla mums för magen! Ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. ;-) oj mumsigt värre!!! Vi har varit dåliga på villa livet detta år! Ha det bra!!!

    SvaraRadera
  3. ;-) oj mumsigt värre!!! Vi har varit dåliga på villa livet detta år! Ha det bra!!!

    SvaraRadera