lördag, juli 23, 2016

Intressant.....

jag hittade en gammal bok för 50 cent på ett loppis!
Jag insåg att jag gillar psykologi!
Och jag ställde mej frågor som...
Vem är rik? Vem är fattig?
När är man rik? När är man fattig?
Vad är rikedom eller fattigdom?
 Egentligen är väl rikedom eller fattigdom mest en känsla?
Jag har aldrig varit utan tak över huvudet,
inte heller har jag gått och lagt mej hungrig...
Så jag lever väl i rikedom?
Jämfört med en stor del av jordens befolkning?!
Det är väl lite samma sak som att en del ser 
ett halv tomt glas medan nån annan ser ett halv fullt glas?! 

Och vad är pengar?
Egentligen är dom ju bara ett bytesmedel där vi människor
sätter egna värden på vår byteshandel?!
Jag kommer ihåg när min syster passade en nät auktion åt mej,
jag jublade av lycka när jag kollade telefonen och insåg att
jag hade fått en mumin mugg för 58 euro.
Ett fynd i mina ögon!
Människorna omkring mej fnyste:
-58 euro för en muminmugg??? Det skulle jag aldrig betala!
Nä, svarade jag, jag skulle aldrig betala för ett 
tobakspaket om dagen som exempel.
Men just då insåg jag att värdet ligger i betraktarens ögon,
och det är lika individuellt som vi är var och en av oss.
(Detta var egna noteringar)
 
Den röda tråden i boken var GLÄDJE och NÖJEN!
(enligt min tolkning)
En del sparar och sparar för att njuta då de blir pensionärer,
men om det är för sent då??
Man skall leva och njuta här och nu!
 
Författaren tipsade om att skapa 7 bankkonton
(som vanligt då jag läser något minns jag bara det jag vill minnas)
så bortsett från brukskonto kommer jag bara ihåg
NÖJESKONTO =)
Där man skulle göra insättningar för ens nöjen.
Inte för en jorden runt resa då man gick i pension.
Nä, nöjeskonto skall tömmas 4 gånger i året.
Då man går ut på en god middag eller ser en film på bio 
eller vad man sen kan tycka ger en glädje?!
Kort sagt, den lilla guldkanten i tillvaron!
 
Jag kommer ihåg för många år sedan då jag fick frågan 
om jag ville börja pensionsspara?
Jag kommer också ihåg hur hjärtligt jag skrattade...och sa....
-Pensionsspara? Jisses, jag är inte ens halvvägs till pensions åldern,
jag kan ju vara död då och det vore ju tragiskt att dö 
och ha en massa pengar sparade som jag kan ha roligt för NU?!
När jag för kanske 1 år sen tog upp frågan igen om att
pensionsspara titta de på mej som om jag passerat
bäst före datum =)
Och jag ångrar mej inte!
Jag skall börja spara och det konto ska jag döpa till...
Mina personliga framtida nöjen, eller...
Ekonomisk oberoende, eller 
något annat roligt namn som gör att jag vill spara =)
Jag får fundera på saken.....
för det bästa i livet är inte pengar.....
Det är...
 att beundra solnedgången och samtidigt
beundra den stora månen på bilden!
Att glädjas åt soluppgången och en ny dag med
nya möjligheter!
 
Och just idag skall jag njuta av en syster dag på loppis!
Och jag skall köpa en stor glass =)
(den första för i år)
Och kanske ska jag elda bastu och ta ett dopp ikväll,
fast det är länge till dess ännu så vem vet?!
 
Vad ska ni göra för att njuta av livet idag? 

5 kommentarer:

  1. Oj,kan man få låna den sen!?/Anette

    SvaraRadera
  2. Så bra och sant skrivet!!bäst att markera inlägget med en stjärna som man då och då tar fram och läser!!!
    Och tack för en super kul Syster-syster dag!! <3

    SvaraRadera
  3. Ja det kan du få :)
    Bara jag får den tillbaka, jag har redan lånat ut den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade dej Anette :)
      Försöker svara från telefon :(

      Radera
  4. Den är rik som värdesätter det lilla och som kan njuta av det som finns runtomkring oss. Pengar är något nödvändigt ont som vi behöver, men som inte ger oss lycka. Egentligen så finns det bara tre saker vi behöver i vårt liv. Vi behöver mat, kläder och husrum, allt det andra är bara fåfänga och materialism. Tack för ett fint inlägg!

    SvaraRadera