söndag, januari 03, 2016

När jag var liten....

brukade vi göra soda plättar av utgången grädde.
Nu hade jag inte alla ingredienser med
på receptet från länge sen...
Vet inte varför?!
Men jag googlade och gjorde en mix av
mitt recept  och alla andra recept jag hittade...

Sodaplättar

2 dl "sur" grädde 
2 ägg
1 kkp socker
2 kkp vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk matsoda

Nu var receptet så gammalt att det var angivet
i mått som kaffekoppar.
Men man åt dem som de var till kaffet, GODA!
Nu tyckte lillebror att vi skulle ha blåbär och 
vispad grädde till (och han har sirap eller kolasås på)
och plötsligt påminde de om 
American pancakes, sa han ?! 

Goda, men inte alls som jag minns dem från jag var liten!

3 kommentarer:

  1. Vad goda de ser ut!Ms mommo gör sodabullar av gammal grädde.jag har fått recepter men lyckas aldrig med dem!
    Men roligt är det att göra nån ny maträtt! Ha det bra vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Åh...det ser så läckert ut, blir hungrig :)

    SvaraRadera
  3. Längesen jag gjort soda plättar. Men brukar nog göra dem till kaffet nån gång om jag har sur grädde hemma. Men har aldrig ätit dem med blåbär och grädde till. Ser verkligen gott ut.
    Blir mer lyxiga!

    SvaraRadera