lördag, augusti 28, 2010

Kväsval

























Syster yster och jag var på en marknad i grann kommunen, och då köpte jag kornmjöl som dom malt i den gamla kvarnen som är på bilden av påsen. Det är många år sen sist den varit i användning men nu hade dom malt i den igen.
Så idag har vi avnjutit kväsvale (kvälls mål), en riktigt äkta kornmjölsgröt, med FIBRERNA i behåll. Och självklart åt vi den med lingonsylt. Mumsigt var det och barnens tallrikar var också tomma då vi gick från bordet.

I våra trakter firas det villa avslutning ikväll och vi skall till några bekantas villa. Hon bjuder alltid på god mat men sa vid något tillfälle att hon inte gillar att baka. Så då passar det bra att baka några småbröd att ta med.

Hoppas ni alla får en trevlig villa avslutning!

5 kommentarer:

  1. Oj så gott det ser ut :) Ha en riktig trevlig villaavslutning!

    SvaraRadera
  2. Vi hade en riktigt trevflig villa avslutning och avnjöt mycket god mat, mums!/ torparmaja

    SvaraRadera
  3. Oj, den gröten skulle jag velat smaka också!
    Bilden av småbröden ser bekant ut, hihi! Blivit inspirerad...?

    Hoppas ni är friska och krya, hos oss har båda stora barnen varit sjuka.
    Ha en fin ny vecka!

    SvaraRadera
  4. Strandviksvillan> Absolut! Jag såg att det fanns möjlighet att piffa till det hela lite ;)

    SvaraRadera
  5. Hej,Vi bor på gränsen till norge och när jag var liten så bodde vi i Sunne i värmland och där sa vi kvällan till maten på kvällen och där vi bor nu säjer vi kväällsvaalKul med dialekter.ha det bra.

    SvaraRadera