lördag, juni 12, 2010

Hjälp!





































Jag har äntligen börjat läsa Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson.
Var och lyssnade på en föreläsning då han var på Finlandsbesök tidigare.
Och plötsligt blir det ju så att man står och läser på alla paket hur många E-tillsatser varorna innehåller.
Igår hade killarna fotbollsmatcher genast efter simskolan så dom åt bara en smörgås före matchen. Efteråt köpte vi inhemska småpizzor (har aldrig varit min favorit mat) och väl hemma inser jag att en liten pizza innehöll 10 E nr. Hjälp!!
Då vi satte oss till matbordet ikväll upplyste dottern mej om att den köpta ättiks gurksalladen innehöll 9 E nr.
Jag brukar i normala fall göra egen ättiks gurksallad och nu längtar jag efter den hemma gjorda.

Som sagt, mer inhemska närodlade råvaror och mindre halvfabrikat är mitt motto!
Till och med Tibbe håller med! Han älskar färska gurkor.
Denhär veckan har vi saftat 13 liter jordgubbs och rabarber saft och kokat ca 3 liter jordgubbs sylt, utan extra tillsatser. Mums!

Nu är det pirrigt i magen på MEJ inte dottern, imorgon före kl 5 börjar vi bila ner mot vår kära huvudstad med dottern och hennes kompis! Och då dottern är framme hos sin värdfamilj i London... ja, då är maken och jag bara halv vägs hem ännu.
Jag hoppas dom får en underbar resa med många fina minnen!

2 kommentarer:

  1. Jo,de får man hoppas att dom får!Fina bilder!A

    SvaraRadera
  2. Oj vad duktig du är! Ja jag hoppas dom får det super fint jag med! och att de har en massa skoj och inte bara puggar utan också får se lite av det nya!

    SvaraRadera