fredag, juni 29, 2018

Så kom vi iväg....

på en mini camping....
Det var mycket hit och dit innan och jag tyckte att jag
borde uträtta så mycket som jag inte gjort innan på semestern.
Men på tisdag sa jag, nej, nu packar vi bilen och sticker! 
Vi for söderut och svängde ner i Härkmeri,
vi skulle därifrån åka söderut utan att köra på riksåttan.
Första stoppet var på Kummelgrund en före detta sjöbevakarstation
som idag fungerar som hotell och restaurang vid beställning.
Ibland har de lunch öppet för allmänheten så att man bara kan
komma och äta, tyvärr har jag inte haft möjlighet de gånger jag sett det.
Nästa stopp var en bit fram på museum området Kilen,
där vi strövade runt en stund.
De har både cafe och hostel på sommaren. 
Lite längre fram var jag tvungen att stanna och beundra
Sidebys klockstapel, där den stod hög och ståtlig.
Kyrkstapeln är gjord 1831 och med sitt 75 alnar höga torn
fungerade den länge som navigationspunkt för sjöfarare.  
Kyrkan brann ner 1969 och en ny modern kyrka byggdes.


Vi fortsatte söderut längs småvägar och ibland grusvägar.
Och vi trodde vi skulle behöva upp på riksåttan i Euraåminne,
men visste att det borde finnas en liten väg över ån.
Vi hittade den och svängde av där...
och framför oss låg en helt fantastisk herrgård.
Maken sa att här kommer vi bara till herrgården men jag
som satt och kolla kartan på telefon sa att vi kan köra runt och
fortsätta på andra sidan.
Den var så otroligt fin denna herrgård,
Vuojoki herrgård som den heter.  
På framsidan (eller baksidan?) var den stora penseln som en staty
och på andra sidan stod en tidsenligt klädd dam och tog
emot en busslast med människor.
Maken utbrister: jamen hit har ju jag varit på mat....
Det vill jag också!! Någon gång...
Vi slingrade oss vidare till gamla Raumo....
Vilken underbart vacker stad!
Tänk att jag passerat denna otaliga gånger på riksåttan
utan att veta vad som finns här?!
Visst är den fin den ståtliga damstatyn på bänken?
Tibbe och jag frågade henne hur det var att bo i Raumo
men hon var rätt tyst av sej 😂
Tummen upp för affären som hade ut hundstatyn och
ett fat med rent vatten till de fyrfotade vännerna också 💖
Jag älskade alla fina skyltar som hängde utanför affärerna.
Vi traskade runt i gamla stan..
och jag gjorde ett besök i Heliga korsets kyrka,
vilken fin kyrka.
Jag smög mej försiktigt in för att inte störa den äldre damen
som jag sen insåg var en staty till 😊
Vi tog sen bilen och for ut till en fin camping men maken
ville fortsätta resan så vi lämnade inte dit.
Dock insåg jag att nästa års husmors semester kommer att 
starta just från den campingen med "vattenbussen" 😊 
Vi åkte vidare mot Nystad där vi bestämde att övernatta.
Vi övernattade på Ihala camping....
Maken sa innan vi åkte:
-Ta inte med nå mat! Vi äter ute...
Jag är dock lite som muminmamman och tycker det kan
vara bra att vara förberedd ifall om.
Så jag packade med lilla stekpannan och en kastrull....
Väl i Nystad var det soligt och varmt och lite krångligt
att lämna Tibbe ensam i bilen...
Så det blev stekt korv och sallader då vi kom till campingen.
Och det var också helt okej.
Dagen efter körde vi mot Laitila där vi korsade riksåttan
och for öster norrut utefter små vägar tills vi kom till E12.
Där stannade vi till på en av mina favorit rastplatser...
Det är så rofyllt att traska här,
och medan Tibbe och jag strövade runt var maken och kollade
att det fanns hamburgare för det hade han som önskan 😊
Här kan man köpa ett dagskort för 15 euro och får fiska
upp 2 laxar eller hyra en båt för 2 euro i timmen om man vill.
Det var en kort tripp men intressant!
Klickar man på de tjockare namnen borde man länkas
vidare ifall det är något man vill läsa mer om.
Ha det gott alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar