måndag, september 20, 2010

Sprött och Sött....

ca 30 st.

Kardemummasnittar

150 gr smör eller margarin
1 dl socker
1 äggula

1½ tsk nystött kardemumma

1 tsk bakpulver

3½ dl vetemjöl


Pensling och garnering:

1 äggvita
1½ msk pärlsocker


1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Rör smör eller margarin och socker vitt och poröst. Rör ner äggulan.
3. Tillsätt de torra ingredienserna och arbeta snabbt samman till en slät deg.
4. Dela degen i tre lika stora bitar som formas till plåtlånga längder. Lägg längderna på bakpappersklädd plåt och platta till dem lätt. Pensla med lite lätt uppvispad äggvita och strö över pärlsocker.
5. Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 15 min. Skär dem därefter i sneda snittar medan de fortfarande är varma.

Smaskens!

Jag kan naturligtvis inte kasta mina tidningar utan att bläddra igenom dem.
Jag har dock bestämt mej för att jag inte skall spara alla recept och handarbets mönster!
Så efter att ha kört tidningarna till eko punkten så var detta det ända receptet jag tog ur.
Dottern bakade dem igår och dom var så goda.
Så ikväll då vi fick trevliga gäster och jag kokat kaffe insåg jag att kakburken var tom!
Vi hade i alla fall trevligt trots den tomma kakburken.

Tack A för presenten och trevlig samvaro!

4 kommentarer:

  1. Härligt att du är tillbaka och det kändes roligt när jag såg att du kommenterat på bloggen.

    Det där att kasta tidningar, känns nästan som en sjuka för mig. Jag KAN kasta utan att titta igenom bladet men då måste jag nästan blunda. Det fastän jag inser att jag måste...

    Kakorna på receptet såg verkligen läckra ut. Synd bara att jag inte brukar baka sötbröd annat än till jul kanske.

    SvaraRadera
  2. Tack själv,alltid lika kul att träffas!Jag blev intresserad av hamstern..A

    SvaraRadera
  3. Barbro Ja så konstigt att det kan vara så svårt att kasta tidningar. Jag skulle behöva låta bli sötbröd men då det är så roligt att baka! Både matbröd men också alla kakor.

    A Jag skulle gärna ge bort den, jag gillar inte hamstrar eller möss, men nu är den ju inte min...

    SvaraRadera
  4. mmm ser jätte gott ut! ja här grejas det med! kram på dig!

    SvaraRadera